Interview
Leestijd
5 min.

“Ik moest kiezen: in loondienst of écht iets van TicketSwap maken.”

Je bent jong, student én je ergert je aan het feit dat je festivaltickets altijd misloopt. Wat doe je dan? Juist: je onderneemt actie. Ondernemer Hans Ober was 24 toen hij de succesvolle service TicketSwap oprichtte. We vroegen hem: hoe ga je van nop naar de top?

 

Jonge ondernemer Hans Ober (inmiddels 29 jaar) mag met zijn TicketSwap van een waar succes spreken. Samen met mede-oprichters Ruud Kamphuis (30) en Frank Roor (31) is hij dit avontuur 5 jaar geleden aangegaan. Ze hadden nooit durven dromen dat het zo’n succes zou worden.

Van student naar ondernemer

Dat ondernemen hem in het bloed zit, wist hij als kind al. Hans: “Tijdens Koninginnedag verkocht ik spullen waar ik toen best goed geld aan verdiende. Dat vond ik toch veel mooier dan voor die vijf gulden per uur een krantenwijk lopen.” Tijdens zijn Master aan de business school in Amsterdam, had Hans een bijbaantje in de autoverkoop. Hans: “Dit lag mij wel en was een nuttige ervaring naast mijn opleiding.” Op een relaxte manier adviseren is wat hij graag doet. Dat was even anders bij zijn baan als vermogensbeheerder bij een callcenter. “Ik vond dat werk maar niks. Ik kon de dingen wel mooier proberen te laten lijken dan dat ze zijn, maar dat past niet bij mij.” Na zijn studie kon hij kiezen: ondernemen of consultant worden. “Consultant was voor mij een optie, maar je komt vaak in een corporate cultuur terecht. Daar zat ik juist niet zo op te wachten. Voor een baas werken eigenlijk ook niet. Je stroomt ergens binnen en moet toch onderaan beginnen. Zelf ondernemen sprak mij het daarom het meeste aan.”

Een betere ervaring bieden

Het concept van TicketSwap kwam tot stand door een frustratie die veel studenten van toen zullen herkennen. Hans: “Ik was 24 en ging graag naar festivals. Het viel mij op dat er altijd gedoe was met de verkoop van tickets. De festivals zijn populair en dus snel uitverkocht. Je zit op school en voor je het weet ben je te laat met het bestellen van je ticket. Daarnaast is er sprake van continue oplichting, identiteitsfraude en zijn er onoverzichtelijke groepen op bijvoorbeeld Facebook, waarin tickets worden gekocht en verkocht. Kortom: de ervaring rondom ticketverkoop was slecht. Hier wilde ik iets aan doen. Ik kon niet programmeren, maar wist wel hoe de systemen werkten. Zo kon ik mij een voorstelling maken hoe een ticketdienst als TicketSwap er procesmatig uit moest zien.”

Dat dit een lastig pakket was, wist Hans ook. “De secundaire ticketmarkt is een tricky business. Niemand die zich eraan waagt. Ik dacht: waarom proberen we dit niet te fixen?” En dus werd er een businessplan gemaakt. Hans: “Ik maakte dit voor mezelf in de vorm van een presentatie, zodat ik zelf mijn kritische vragen kon beantwoorden. Ik wilde het goed uitgedacht hebben, een idee klaar hebben en weten wat er moest gebeuren.” Toen het plan stond, was het zoeken naar mogelijke partners om dit plan te kunnen realiseren.

“Per toeval kreeg ik een huisgenoot die websitebouwer was. In eerste instantie leek het hem niet handig om zoiets met vrienden of huisgenoten te doen. Dit zorgt toch altijd voor gedoe.” Na wat gecommuniceerd te hebben met andere mogelijke partners, belandde Hans met zijn plan uiteindelijk tóch bij zijn huisgenoot en diens compagnon. Hans: “Zij hadden al een aantal jaar ervaring én een eigen bedrijf. Ze hadden dus al wat opgebouwd, waren pragmatisch en redelijk succesvol in de business. Ik kon alleen maar van hen leren! Zowel op technisch als op ondernemend gebied.”

Combineren met school

TicketSwap werd een feit. Maar dit ging niet zonder slag of stoot. Studeren en ondernemen tegelijk bleek nog best lastig. Hans: “Mijn scriptie was altijd al iets waar ik van te voren tegenop zag. Dit bleek minimaal zo erg te zijn als dat ik had ingeschat. Ik werkte in die periode parttime aan mijn scriptie en aan TicketSwap. Ik maakte lange dagen, ook buiten kantooruren.” De focus behouden was erg belangrijk. En dus werden er afspraken gemaakt: Hans zou zijn studie on hold zou zetten en zijn co-partners stopten met hun bedrijf, zodat ze volledig voor hun nieuwe onderneming konden gaan. Hans: “Ik vond TicketSwap wel een legitieme reden om mijn studie even te pauzeren. Daarnaast wilden we alledrie dezelfde inzet tonen. Dat ik dan nog meer tijd zou steken in mijn scriptie, zou niet eerlijk zijn tegenover hen.” Hans heeft later zijn scriptie nog wel weten af te ronden.

Impact maken

De eerste maanden van TicketSwap, na de start in december 2012, verliepen nog niet direct succesvol. Pas rond Koningsdag werden er meer tickets verkocht. Zo’n 100 stuks. Daarna kwam het festivalseizoen en ging het hard. Dit kwam vooral door de gemakkelijke deelbaarheid en viraliteit van social media. Hans: “Het concept sloeg aan. We zijn het meest trots dat we de hele secundaire ticketmarkt hebben veranderd. Veel mensen roepen: ik wil impact maken en zorgen voor verandering op de markt. Wij hebben dat gedaan. Maar wel op een veilige en eerlijke manier waar iedereen happier van wordt.”

Altijd kritisch blijven

Hans: “Als jonge ondernemer zag ik obstakels niet als obstakels. Maar als problemen die we kunnen oplossen. Zo staan we er alledrie in. Dit is wat er nu moet gebeuren en de rest zien we wel.” Daarnaast blijkt geluk ook een hele belangrijke factor. Hans: “Het juiste concept, de juiste tijd en de juiste partners, zijn cruciaal. We blijven kritisch op onszelf en leggen ons niet neer bij hoe het is, maar blijven innoveren. Dit maakt dat we succesvol zijn. Zodra je achterover gaat leunen, ben je klaar.”

TicketSwap bestaat nu net vijf jaar en is enorm populair in Europa. Ook buiten Europa willen de heren gaan uitpakken. Zo staat Amerika op de bucketlist en zal Nederland niet lang meer de hoofd inkomstenbron zijn. To be continued dus.

Meer weten over TicketSwap

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?