Zelf bepalen waar en wanneer je komt werken en onbeperkt vrije dagen opnemen: klinkt als een droombaan. Bij het creatieve communicatiebureau FX hoort dit bij de bedrijfscultuur waar co-founder Peter Zijlstra in gelooft: werken vanuit vrijheid.
Direct na hun studie zijn Peter Zijlstra en Niels Janssen acht jaar geleden gestart met hun onderneming: FX. Drie jaar geleden werd de directie versterkt met een creatief directeur: John van de Vorstenbosch. Vandaag bestaat het creatieve bureau in hartje Utrecht uit 37 zogenaamde FX’ers en groeit het onverminderd door. Niet gek voor een MT in hun early thirties, dat een geheel eigen bedrijfscultuur creëerde, zonder beïnvloeding van buitenaf.
“Wij waren niet beïnvloed door andere organisaties en hun cultuur”, vertelt Peter. “Hierdoor konden we gemakkelijk zelf bepalen waar wij ons goed bij voelen en dit verder ontwikkelen. Vaak hebben bedrijven zoveel regels en verplichtingen in resultaten, winst, mensen en klanten. Daar geloven wij niet per se in. Bij ons hoef je je niet aan allerlei regeltjes te houden, die je thuis of in je privésituatie ook niet kent. We geloven bovendien niet in ‘controle’, maar juist in deze loslaten en vrijheid bieden.”
Voor FX bedachten ze het gedachtegoed: Jij bepaalt. Peter: “We hebben heel goed gezocht naar onze kernwaarden. Één van de belangrijkste was dat we de werknemer centraal wilden stellen. Doelstellingen bereiken en winstresultaten behalen vloeien hier dan vanzelf uit voort. We investeren graag in onze mensen; bieden hen vrijheid waar en wanneer daar behoefte aan is.” Op de vraag of er wel eens misbruik wordt gemaakt van onbeperkt vrije dagen opnemen, antwoordt Peter: “Iedereen heeft zijn eigen manier van werken en een eigen wijze om deadlines te halen. Juist door vrijheid te bieden ontstaat er vanzelf een goed verantwoordelijkheidsgevoel.”
“Communicatie is ook een belangrijke kernwaarde binnen ons bedrijf”, gaat hij verder. “Als team moet je goed naar elkaar luisteren om duidelijke afspraken te maken. Er is veel diversiteit in behoefte onder de veertig werknemers: de één vindt het fijn om te werken op kantoor van negen tot vijf, de ander komt binnendruppelen rond half elf ‘s ochtends. Dit moeten we goed met elkaar kunnen afstemmen. Ook vertrouwen speelt dus een belangrijke rol.” Volgens Peter zorgen communicatie en vertrouwen ervoor dat je als team continu het gevoel houdt de uitdaging aan te willen gaan. Peter: “We gaan uit van het goede van de mens. Daarnaast zijn we er onderweg achter gekomen dat zowel werknemers als klanten op dezelfde manier kunnen denken zoals wij; voor ons een teken dat we op de goede weg zitten.”
Ondanks het feit dat de werknemers zelf mogen bepalen waar en wanneer ze werken, komen de meesten toch naar kantoor. Peter: “Op kantoor kun je natuurlijk toch het gemakkelijkst met elkaar communiceren. Er worden projecten en deadlines besproken en wanneer iemand denkt: ik wil graag op vakantie, kan ik wel weg? Moet dit onderling worden opgelost. Vrijheid en vertrouwen komen hier wederom aan bod. Hier is eigenlijk tot op de dag van vandaag nog nooit misbruik van gemaakt. Zolang afspraken worden nagekomen, werkt deze werkwijze voor ons goed.”
Het blijft een continue uitdaging om te toetsen aan de bedrijfscultuur. Er is volgens Peter maar één manier om dit succesvol te doen: keuzes maken. “Op onze manier ‘controle’ uitoefenen over de organisatie is belangrijk. Dat is soms best lastig binnen deze cultuur. Wij geloven niet per se in financiële oplossingen voor klanten of projecten. Het vraagt daarom vaak wel meer tijd en aandacht om een oplossing te formuleren die bij je past. Die uitdaging moet je wel willen aangaan.”
Er is geen hiërarchie binnen FX. Compagnons Peter en Niels proberen de organisatie zo plat mogelijk te houden. Peter: “Natuurlijk zijn er wel seniors aanwezig en maken we ook gebruik van mentoren voor persoonlijke ontwikkeling. Maar over het algemeen geven we hier geen directe functie aan. Eerder een rol. Mensen die bij FX werken, kiezen voor ons DNA: geen regels, afspraken en doelstellingen. Het zijn mensen die openstaan voor verandering, verbetering en vrijheid. Én die verantwoordelijkheidsgevoel hebben.” Bij FX is iedereen welkom. “Je kan voor jezelf bepalen in welke snelheid je je ambities wil waarmaken”, zegt Peter. “Tijd voor reflectie is er wel. Het zelfregulerende vermogen van mensen is vaak groter dan je denkt. Daar is niet altijd ruimte voor bij bedrijven. Die ruimte proberen we bij FX wel te geven.”
FX blijft groeien: afgelopen kwartaal zijn er tien mensen bijgekomen. Toch zijn er geen specifieke ambities in die richting. Peter: “Het groeien gaat op dit moment vanzelf en zal doorgaan zolang onze bedrijfscultuur dat toelaat. De groei komt mede door ons groeiende klantenbestand; onze manier van werken spreekt veel opdrachtgevers aan. We weten nog niet waar deze groei eindigt.”
Of Peter een tip heeft voor startende ondernemers met een eigen visie? Jazeker: “Je moet in je eigen kernwaarden geloven om het goed van de grond te krijgen. Het moet passen bij jouw overtuiging en bij wat jij belangrijk vindt. Alleen daarom werkt dit voor ons.”
Zo nu en dan een dagje thuiswerken met je laptop aan de keukentafel is makkelijk te doen. Maar nu we door het coronavirus allemaal zo veel mogelijk vanuit huis moeten werken, is dat niet zo’n goed plan meer. Een ergonomische werkomgeving en werkhouding zijn essentieel om gezond te blijven.
Mails, appjes, videomeetings… We hebben een haat-liefdeverhouding met technologie: het maakt ons werk efficiënter, maar ook stressvoller. Technostress ligt op de loer: stress die wordt veroorzaakt door het gebruik van technologie. Komt technostress door het thuiswerken vaker voor? En wat kunnen we ertegen doen?
De roep om een betere werk-privébalans klinkt steeds harder. In een maatschappij die getekend wordt door volgepropte agenda’s is flexibiliteit het toverwoord en daar hoort een vierdaagse werkweek bij, zo lijkt het. Steeds meer werkgevers staan open voor deze ontwikkeling. We zetten de voordelen op een rij.
Reacties (1)
Marjan
01 april 2018Geweldig, actueel resultaat gericht en geloof waardig bedrijf. Past helemaal in mijn levens stijl en economie,van nu. Buttom up. Kleur bekennen.