Interview
6
Leestijd

Van nul budget naar één miljoen views op YouTube

Wanneer je start met de opleiding viool aan het conservatorium, verwacht je niet dat je ooit ondernemer van het jaar zal worden. Toch is dat precies wat Zlata Brouwer (33) overkwam. Ze maakte haar bedrijven digitaal groot en deelt met ons haar verhaal.

Zlata is eigenaresse van Zlata Strijkinstrumenten en Violin Lounge. Twee bedrijven met een indrukwekkende omzet en klanten van over de hele wereld. Tussen twee werkafspraken door heeft Zlata heeft even tijd voor een gesprek. Energiek en vol enthousiasme vertelt ze: ‘Toen ik startte met Zlata Strijkinstrumenten, in 2008, had ik nul budget. Ik deed het naast mijn studie. Er was dus geen geld om te adverteren. Maar ik wilde mezelf ontwikkelen. Groeien. Ik zag voorbeelden van andere online aanbieders. Daarom besloot ik om me te gaan richten op sociale media. Dat kon ik helemaal zelf doen. Ook met een kleine beurs.’

Je moet wel een beetje een nerd zijn Zlata

Het bleek een gouden greep. De combinatie van het klassieke vak van viool(artikelen) verkopen en lessen geven met moderne media sloeg aan. Zlata is heel actief online. Ze schrijft en publiceert video’s en artikelen, beheert Facebook-groepen, plaatst op forums en heeft met haar Violin Lounge op Youtube een druk bezocht tutorial-kanaal met meer dan een miljoen views. Dat ging natuurlijk niet helemaal vanzelf. Ze begon heel simpel, met de camera op haar telefoon en wat voorzichtige posts. Inmiddels maakt ze professionele video’s en heeft ze een heuse studio. Zlata beschouwt zichzelf eigenlijk als een digitaal mediabedrijf.

‘Je moet wel een beetje een nerd zijn. En nieuwsgierig zijn naar hoe het allemaal werkt. Er komt heel veel bij kijken: filmen, monteren, uploaden en slim omgaan met vindbaarheid, zoekmachine optimalisatie, dat soort dingen. Ik vind het leuk om zelf te rommelen en onderweg uit te vinden hoe iets werkt. YouTube werkt weer heel anders dan Facebook bijvoorbeeld. Veel creatiever. Natuurlijk gaan er ook wel eens dingen mis. Een link die niet werkt. Een pagina die niet zichtbaar is. Je moet het leuk vinden om daarmee bezig te zijn. Het is behoorlijk arbeidsintensief.’

Het werkt niet om alleen maar je producten te verkopen

Zlata vermoedt dat haar grote succes met name komt door haar persoonlijke en kwalitatieve benadering. Ze heeft wel concurrenten, maar die kunnen niet de unieke content en producten aanbieden die zij wel heeft. ‘Dat zijn echt dozenschuivers. Terwijl ik unieke violen uit Tsjechië kan aanbieden. En carbon strijkstokken. Een bijzondere niche, met een specifieke klantengroep. Ik wil het beste bieden. Bij mij staat de kwaliteit altijd voorop. Ook als het gaat om service en persoonlijk contact. Dat maaktdat mensen graag bij mij komen.’

Wie online succes wil hebben moet een langetermijnrelatie willen aangaan met het publiek. Het is een kwestie van een geduld hebben, uitproberen. Welke content slaat aan? Welke niet? Deel dingen die waardevol zijn voor je klanten. Simpelweg adverteren is niet voldoende. ‘Het werkt niet om alleen maar je producten te verkopen’ beaamt Zlata. ‘Op Social Media zitten mensen niet te wachten op ouderwetse reclame.’ En hoewel ze inmiddels voldoende financiële middelen heeft om wél traditioneel te adverteren, heeft ze daar nu geen behoefte meer aan. Véél te old-school. En het levert nauwelijks wat op. ‘Ik heb mijn doelgroep online gevonden.’

Reacties (6)

Geweldig interview.
Wát een goudmijntje is onze Zlata toch!

Dankjewel, Yvonne, veel plezier met je nieuwe strijkstok!

Heel goed!

Dankjewel, Dick!

O. Weber. 05.februari 2019
Zeker de moeite

Dankjewel, Onno!

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?