Tips
Leestijd
4 min.
ontspannen op je werk

Te veel werkstress? Zo ontspan je tijdens werk!

Door te veel en te hard te werken, kun je soms vergeten je rust te pakken. De werkstress die hierdoor ontstaat, kan leiden tot een burn-out. Daarom een aantal tips om de stress te verlagen!

 

 

Tips om te ontspannen tijdens werk

  • Een opgeruimd bureau geeft een opgeruimd hoofd

Chaos op het bureau geeft chaos in het hoofd. Waar zijn die aantekeningen die je gisteren op papier had gezet toen je met een klant aan het bellen was? Als je je bureau opruimt aan het eind van de dag, begin je de volgende dag met een schoon bureau. Dit geeft rust. De dag beginnen met een schoon bureau is als beginnen met een schone lei.

  • Werk eens een dagje thuis of in een rustige ruimte

Heb je veel werk te doen waarbij je je goed moet concentreren? Probeer dan een dag thuis of in een aparte ruimte te werken. Door een paar uur te werken zonder te worden afgeleid, kun je ontspannen raken en efficiënter werken. Een dagje thuis werken kan het te harde werken tegengaan omdat je thuissituatie je rustig en ontspannen stemt en er minder afleiding is van collega’s die om hulp komen vragen.

  • Frisse lucht doet wonderen

Tussen de middag even naar buiten geeft rust en energie. Je beweegt én zet het denkproces weer in gang. Daarnaast kan de frisse buitenlucht je onverwachte inspiratie geven!

  • Sport voor, tijdens of na werk

Mens sana in corpore sano, oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam. Dit Latijnse gezegde geldt al sinds de oudheid en is nu relevanter dan ooit. Door voor, tijdens of na het werk hard te lopen of iets anders lichamelijk actiefs te doen, maak je de geest leeg en reset je jezelf. Met een fit lichaam ben je scherper op werk en presteer je beter.

  • Lachen om stress te verminderen

Is hard werken de norm bij jou op kantoor? Om stress te verlagen kan het beste een gezellige sfeer worden gecreëerd waar genoeg gelachen wordt. Het is namelijk wetenschappelijk onderzocht dat lachen stress vermindert, omdat lachen je hartslag verlaagt en de lichamelijke stressreactie vermindert.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?