Tips
mediteren-werkvloer

Zo zorg je voor harmonie op de werkvloer

We hebben er bijna allemaal weleens mee te maken: een akkefietje op de werkvloer. Maar hoe ga je hiermee om? We geven je vijf tips om de lucht te klaren.

Net zoals je familie, heb je ook je collega’s niet voor het uitkiezen. Samenwerken kan dan ook een flinke klus en een hele kunst zijn. Maar met een paar simpele inzichten kun je de omgang voor jezelf een stuk gemakkelijker maken.

 #1       Een goed begin, begint bij jezelf
Draai de rollen om en kijk allereerst eens kritisch naar jezelf. Voor je collega ben jij misschien ook niet al te makkelijk. Vormt die collega daadwerkelijk het probleem, of zijn er in je eigen gedrag ook dingen die je kunt veranderen?

#2       Bundel de krachten
Accepteer dat jullie karakters verschillen en zorg dat je er baat bij hebt in plaats van last van hebt. Misschien kan het juist wat opleveren? Treedt je collega graag op de voorgrond en ben jij Pietje Precies? Dan maak jij de presentatie en mag je collega ‘m geven.

#3       Bekijk het van de ‘bright side’
Verplaats je in je collega en bekijk zijn gedrag met compassie. Misschien heeft hij wel redenen om zich zo te gedragen. Een vervelende privésituatie, onzekerheid? En zijn er misschien ook dingen die je collega wél leuk maken? Probeer je dan daarop te focussen.

#4       Zeg ‘DAG’ tegen je ego
Veel irritaties ontstaan vanuit gelijk willen halen. Maar wat levert gelijk jou op? Soms word je juist gelukkiger van een ander gelijk geven.

#5       Maak van een mug geen olifant
Probeer met een afstandje te kijken naar je eigen irritatie. Hoe groot is het probleem nu eigenlijk écht? Ga er bovendien niet van uit dat je de ander kunt veranderen. Er is maar één ding lastiger dan het veranderen van je eigen gedrag; dat van een ander.

Bronnen: o.a. sannyzoektgeluk.nl en Psychologie Magazine.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?