Interview
3
Leestijd
3 min.

Bestaat het ultieme dieet?

Montignac, Sonja Bakker, detoxen, sapkuren: de afgelopen decennia zijn heel wat ‘wonderdiëten’ de revue gepasseerd. Slechts weinig mensen vielen er blijvend door af. Hoe komt dat?

Beeld Paul Faassen

“De heilige graal om duurzaam af te vallen is nog niet gevonden en bestaat waarschijnlijk ook niet”, zegt dr. Kirsten Berk, diëtist en onderzoeker aan het Erasmus MC. “Want dan zou het aantal mensen met overgewicht allang dalende zijn.” In al die diëten zit wel een kern van

waarheid, aldus Berk, maar ze bieden geen blijvende oplossing voor overgewicht. “Hype-diëten bevatten vaak onvoldoende voedingsstoffen. Op de lange termijn kan dat schadelijk zijn.”

Een dieet is maatwerk

Daarnaast geldt: hoe sterker een dieet afwijkt van je normale eetpatroon, hoe lastiger het vol te houden is. “Mensen zijn gewoontedieren die hechten aan hun eigen eetpatronen. Ze houden het vaak niet vol om jarenlang calorieën of koolhydraten te tellen of heel specifieke producten te moeten gebruiken.”

Maar wat is dan wél de manier om af te vallen en op gewicht te blijven? “Een dieet volgen dat bij je past, bij voorkeur met begeleiding door een diëtist.” Of een dieet werkt, hangt van veel factoren af: onder meer je motivatie, smaakvoorkeuren, (culturele) omgeving, genen, stofwisseling, hormoonhuishouding, darmbacteriën en eventuele medicatie. “Een dieet is niet een kwestie van one size fits all, zoals hype-diëten doen geloven. Het is altijd maatwerk.”

Onbewerkt voedsel

Toch zijn er een aantal adviezen waar alle voedingswetenschappers achter staan. “Start met 500 kilocalorieën per dag minder te eten”, adviseert Berk. “Eet voldoende groente, fruit, volkoren granen en vis, en minder suiker, verzadigde vetzuren, alcohol en bewerkt vlees.” Ze vindt de mediterrane keuken “top” voor mensen die willen afvallen: veel groente, peulvruchten, olijfolie, vis en noten. Ook heel belangrijk: eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, zoals fruit, groente, peulvruchten en noten, in plaats van bijvoorbeeld een broodje bapao. Berk: “Daarop hoef je nauwelijks meer te kauwen, het glijdt zó naar binnen. Daardoor krijg je minder snel een verzadigd gevoel, waardoor je meer gaat eten. Daarbij bevatten bewerkte producten vaak veel zout en verzadigd vet.

Zelfs vers geperst sinaasappelsap geldt als licht bewerkt voedsel: sap giet je even snel naar binnen, drie sinaasappels opeten kost veel meer moeite. Daag jezelf eens uit en probeer een week niets uit een pakje of zakje te eten, leuke challenge!” Berks advies aan mensen die een paar kilo kwijt willen raken: kies een dieet dat je niet te veel moeite kost en blijf in beweging. “Uit onderzoek naar de werking van diëten op de zeer lange termijn blijkt dat mensen die op gewicht blijven zich aan hun dieet houden, hun voortgang blijven bijhouden én elke week minimaal honderdvijftig minuten bewegen.”

Reacties (3)

Ga nooit op dieet,maar zorg voor een ander voedingspatroon.
Er is nl. bijna niemand die een dieet volhoudt.

I agree with you, and as Italian, Mediterranean diet is the best

Opschrijven wat je overdag eet, en aan het einde van de dag of week kijken wat je hebt gegeten, veel is overbodig voedsel en snoep enz. Bedenk bij ieder snaaibui van waarom neem ik dit? En pak dat probleem aan.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?