Achtergrond
46
Leestijd
3 min.

De kracht van rustig ademhalen

Ademhalen doen we automatisch. Maar niet iedereen weet dat ademhalen grote invloed heeft op zaken als stress, bloeddruk en spijsvertering.

“Veel mensen zouden zich gezonder voelen als ze anders zouden ademhalen”, zegt Stans van der Poel, voormalig longfunctielaborante en sportdocente, die verschillende apparaten ontwikkelde die ademhaling en hartslag in beeld brengen. “Heel veel mensen kunnen baat hebben bij ademhalingsoefeningen om te leren rustiger te ademen. Mensen met vermoeidheidsklachten en met een burn-out bijvoorbeeld. En mensen die slecht slapen. Door dagelijks ademhalingsoefeningen te doen, word je rustiger. Het is heel eenvoudig: doe een hartslagmeter om, adem normaal in en weer uit en wacht even met de volgende inademing. Zorg ervoor dat je niet te diep zucht, want dan stijgt je hartslag.

‘Doe eerst eens ademhalingsoefeningen voordat je een pijnstiller neemt’

Eigenlijk kan iedereen er profijt van hebben: studenten, mensen met een drukke baan, gestreste ouders. Doe eerst eens ademhalingsoefeningen voordat je een pijnstiller, een bloeddrukverlagend middel of een slaapmiddel neemt. Zeker voor het slapengaan zijn oefeningen echt een aanrader. Uit mijn praktijk weet ik dat 92 procent van de mensen zich relaxter voelt dankzij de oefeningen. Besef wel dat oefeningen alleen zin hebben als je hartslag ervan daalt. Want pas bij een lagere hartslag komt je lichaam tot rust.”

Buik versus borst

“Buikademhaling is beter dan borstademhaling, omdat mensen bij borstademhaling geneigd zijn hun schouders op te trekken en daardoor stijve spieren krijgen. Borstademhaling is op zich niet fout, maar buikademhaling is gewoon beter voor je nek. Ik zie soms mensen die zo’n nekpijn hebben door borstademhaling dat ze bang zijn dat ze een whiplash hebben.

Als je normaal in- en uitademt en even wacht tot je weer inademt, vindt de meest effectieve uitwisseling plaats tussen zuurstof en CO2. Als je te snel ademt, leidt dat tot te veel zuurstof en te weinig koolstof in je bloed. Dat kan concentratieproblemen, onrustgevoelens, angst en irritatie tot gevolg hebben; je lichaam komt in een permanente staat van alertheid en daarvan raak je uitgeput. Als je je opgejaagd voelt en je denkt baat te kunnen hebben bij ademhalingsoefeningen, dan hoef je echt niet meteen naar een ademhalingstherapeut. Ga gewoon zelf aan de slag en gebruik een hartslagmeter. Je zult je snel een stuk beter voelen!”

Bronnen: universiteit van Californië en Stanford, Universidad de Jaén, Quest, Psychologie Magazine, www.menselijklichaam.nl, Blog Donders Wonders, over hersenen en wetenschap, RU.

Beeld Van Lennep

Reacties (46)

Interessant,wil wel wat meer info. waar koop je een ademshalingmeter of hartslagmeter b.v..

Hi Janjacob, leuk om te lezen dat je het een interessant artikel vindt. Een saturatiemeter kan je in verschillende webwinkels en thuiszorgwinkels kopen! Groetjes, Sergio

Hi Janjacob, bedankt voor je reactie! Waar je deze apparatuur precies kunt kopen, durf ik niet te vertellen. Via Google kan je mogelijk wel achterhalen waar je deze precies kunt kopen. Groetjes, Jordy

Ik weet, dat mijn ademhaling niet altijd goed is. Men heeft mij ook wel ooit geadviseerd, naar een adem-therapeut te gaan. Nou lees ik, dat de ademhaling het hartritme beïnvloedt. Ik draag een pacemaker, die afgesteld staat op 72 slagen per minuut, constant en 24 uur per dag.
Is de beïnvloeding door het ademen dan niet nadelig?

Ik zou graag hulp hebben hierbij. Het lukt me lastig dit te veranderen. Waar kan ik aankloppen?

Hi Marieke, goed dat je dit aangeeft. Ben je hiervoor wel eens bij de huisarts geweest? Fysiotherapeuten kunnen je hier ook bij ondersteunen. Controleer wel even of je hiervoor een aanvullende verzekering hebt ;-). Groet, Sergio

Hoi Marieke, goed dat je dit vraagt. Je zou wat ademhalingsoefeningen kunnen Googlen of kunnen opzoeken via YouTube. Wellicht is dit iets voor jou? Groetjes, Jordy

Hoi Marieke, hier heb je biofeedback apparatuur voor. De innerbalance trainer bijvoorbeeld. Is te bestellen via heartmath. Succes

Prachtig informatief stuk en dan hoe kun je dan goed ademen oefenen zonder dat een ervaren iemand je begeleid, bovendien hoe dan goed te ademen??

Hoi! Goede vraag. Zonder expert erbij is het lastig te achterhalen of je daadwerkelijk goed ademt. Wellicht dat je via een filmpje via bijvoorbeeld Youtube meer informatie kan achterhalen. Groetjes, Jordy

Goed advies!

Vergoedt PNO ademhalingstherapie?

Goed dat je dit vraagt, Bram. Ademhalingsoefeningen kunnen uitmaken van een fysiotherapeutische behandeling als je hier klachten door ervaart. Je huisarts kan je mogelijk ook van advies voorzien. Controleer wel altijd goed of je hiervoor dekking hebt uit je verzekering. Groetjes, Sergio

Hoi Bram, goede vraag! Er is wel dekking voor alternatieve geneeswijzen. Let alleen wel op dat bijvoorbeeld meditatie en mindfulness hier niet onder vallen en ook geen dekking kennen. Groetjes, Jordy

Goedemiddag,
De feiten over ademhaling zijn niet correct mbt Co2. Kijk eens naar Buteyko.nl of buteyko-limburg.nl. Er gaat een wereld voor u open.
Edwin van Dronkelaar
Buteyko specialist

Als er spanning zit in de adembeweging roept dat veel onrust op. Soms hebben mensen extra hulp nodig om deze weer functioneel te krijgen. De methode van Dixhoorn is daarvoor heel geschikt. In de dagbladen Trouw, de Volkskrant, en ook bv bij BNR radio is deze methode ook genoemd door o.a. Longarts Stijn Mol als goed ‘keurmerk’. Het zou goed zijn om dit ook onder de aandacht te brengen. Deze methode wordt vergoedt door ONVZ vanuit de aanvullende verzekering.

Klopt! Dit valt onder alternatieve geneeswijzen. Wellicht dat een volgend artikel hier meer op gaat focussen. Groetjes, Jordy

Waarom geen oefeningen gepubliceerd?

Bedankt voor je bericht, Oscar! Misschien nemen we in de toekomst ook wat oefeningen op in het artikel ;-). Sergio

Ga tai chi doen! Dat is pas goed voor alles

Hoi Babelle, leuke suggestie! Zou je hier wat meer over willen delen? Groetjes, Jordy

Ik heb moete met door mijn neus ademen dus doe het meest al door de mond .
Dat is fout dat weet ikmaar mijn neus heeft last van pulipen .

Dat klinkt vervelend Aris! Bedankt voor het delen van je (open) reactie. Groetjes, Jordy

Ik vind dit een interessant verhaal over ademhaling. BEDANKT !

Graag gedaan, Ruud! Ik ben blij dat je zo positief reageert. Groetjes, Jordy

Goed en belangrijk artikel. Ikzelf volg de ademhalingsmethode van Wim Hof, the Iceman en dat bevalt me goed. Zijn artikel over “ademen met de Iceman”las ik in het magazine YOGA , nr. 1-2019.
Ik wil de methode van mw. van de Poel ook proberen, omdat ik denk dat er overeenkomsten zijn.

Klinkt erg interessant! Wellicht dat wij hier in de toekomst ook iets over gaan schrijven! Groet, Jordy

u heeft het niet over stress ademhaling. als je bv aangevallen wordt ga je meer lucht inademen door borst ademhaling to doen, buikademhaling is juist niet voor stress. Als je dus onbewust borst ademaling doet zet je jezelf in eeen stress situatie

Bedankt voor de tip ;-)!

Ik wil graag meer informatie

Hoi Angelique! Wat zou je precies willen weten? Groeten, Jordy

Goed artikel. Word ik rustig en ontspannen van.

Hi Christi, dat is erg mooi meegenomen! Wat doe jij verder ter ontspanning? Groetjes, Jordy

Ben al ruim 50 jaar een fervent yogabeoefenaar en dat heeft mij veel gebracht. Doe dagelijks oefeningen, waaronder uiteraard ook
ademhalingsoefeningen. Kan het iedereen aanraden.
Een gezonde levensstijl is voor iedereen goed, ook voor de verzekeraars.
Door minder kosten kan de premie hopelijk eens een keer omlaag in plaats van steeds verder omhoog. Met vriendelijke groet

Bedankt voor je bericht, Thérèsa! Wat een ervaring moet jij hebben na 50 jaar beoefenen van yoga. Heb je de gezondheidsvoordelen die in het artikel worden benoemd zelf ook ervaren? Groetjes, Sergio

Wij 7.8 miljard mensen met ruwweg ieder tussen de 15x à 20x per minuut uitademen, ademen dus in principe bij mijn beste weten 15x à 20x per minuut ruwweg 15.000 à 18.000 ppmV. CO2 uit, dit is ruwweg 1.5 % x 15 x 6 liters = ruwweg 22.5 % van 6 liters = ruwweg 1.35 liter CO2 uit per minuut.

1.35 x 60 x 24 x 365 x 7.8 miljard mensen = 710 m3 CO2 uitgeademd per jaar door iedere 7.8 miljard burgers op Planeet Aarde, dit is 5540 Miljard m3 CO2 uitgeademd per jaar door 7.8 miljard mensen op Planeet Aarde, dit staat gelijk aan ruwweg 3320 miljard Megawatt per jaar aan warmte productie (60 % van de CO2 productie), door alleen puur levende mensen.

Bovendien zijn er vele tientallen miljarden dieren op deze aardbol die via zuurstof en voedsel ook veel CO2 en warmte produceren, dus de conclusie lijkt gerechtvaardigd, dat alle levende mensen en dieren alleen al ruwweg rond de 10.000 miljard Megawatt aan warmte produceren, dit is exclusief de warmte geproduceerd bij energie opwekking en energie consumptie, via b.v. auto`s, koelkasten, lampen, enzv. enzv.

Dus Planeet Aarde warmt niet op door CO2 productie, nee Planeet Aarde warmt op door warmte productie van Mensen, Dieren, Machines, enzv.

Dit is ruwweg vergelijkbaar met alle warmte geleverd aan Planeet Aarde door onze ZON gedurende ongeveer slechts “1 uur”, ruwweg denk ik ongeveer 150.000 Terawatt, (1 Terawatt = 1 miljoen Megawatt) aan warmte wordt geproduceerd door mensen, dieren, machines!

CO2 is dus met zekerheid niet de oorzaak van onze Planeet Aarde opwarming, echter de mens/dieren/machine warmte voor ongeveer 0.15 % van alle warmte die Planeet Aarde ontvangt!

Onze ZON is dus simpel berekend verantwoordelijk voor 99.85 % van de Opwarming van Planeet Aarde.

Het CO2 Global Warming verhaal is dus met zekerheid klinkklare onzin, bedrog denk ik persoonlijk.

M.v.g. Dhr. R. Engels, Hulst.

Ik kan iedereen de volgende boeken aanbevelen:
1, Leven zonder astma dankzij de Buteyko Methode, van Dick Kuiper
2. Adempauze van Jan Vorst
3. Zuurstofwinst van Patrick Mckeown en Marion Meesters

Wie of wat is de bron van de stelling in de laatste alinea van de gepresenteerde tekst: “als je normaal in- en uitademt en even wacht tot je weer inademt”. In feite staat daar dat het ademhalingsproces een driedelige gebeuren zou kunnen zijn, terwijl er ook een ademhalingsproces is dat als een tweedeling gebeuren kan worden waargenomen.

Wie of wat is de bron van de stelling in de laatste alinea van de gepresenteerde tekst: “als je normaal in- en uitademt en even wacht tot je weer inademt”. In feite staat daar dat het ademhalingsproces een driedelig gebeuren zou kunnen zijn, terwijl er ook een ademhalingsproces is dat als een tweedelig gebeuren kan worden waargenomen.

Mijn bron is de waarneming van een mini pauze na een bewuste lange uitademing Door bewust af te wachten volgt de inademing. Het klopt in mijn geval dat ik daardoor rustiger wordt. U zou uw eigen bron kunnen worden door waarneming en het effect kunnen ervaren. Neem hiervoor de tijd om de adem gedurende een paar minuten te observeren.

Ik las in 2011, na een ernstige stressvolle periode, een artikel over de ademhalingsmethode van Buteyko. Omdat mijn bloeddruk ernstig verhoogd was, ben ik die methode gestart door 10 lessen te volgen. Daarna kun je zelf je ademhaling reguleren. Het heeft mij zeer geholpen en ik benut deze methode nog steeds.

Bedankt voor dit artikel! Super om te lezen dat een zorgverzekeraar ook inzet op een stuk vitaliteit. Om je te helpen om meer bewust adem te halen kan biofeedback apparatuur je helpen. Ik gebruik tijdens mijn coach trajecten de innerbalance trainer om mensen die stress klachten hebben meer bewust te worden van hun ademhaling. Er is een verband tussen je ademhaling en positieve gedachten. Door dit bewust te oefenen kan je in stress situaties je ademhaling sneller onder controle krijgen zodat je cortisol sneller verlaagd. Ik weet dat zilverenkruis een training al vergoed!
Succes

Als je hartritmestoornissen hebt en defibrilatie heeft een hartslagmeter dan zin?

Ik heb hier niets aan. Ik had gedacht dat je voorbeelden aan zou geven hoe je moet ademhalen. dus echte oefeningen.

Mogelijk kun je gebruik maken van de http://www.BreathingApp.com hierbij staat ook op de website de manieren hoe te gebruiken en voor welke doeleinden. Komt overeen met wat Stans van der Poel heeft aangegeven.

Een mogelijk goede manier om de adem te trainen is gebruik te maken van de http://www.BreathingApp.com ontwikkeld op basis van de wetenschap van Professor Peter Defares.
Alles wat Stans van der Poel hiervoor heeft aangegeven is hierin verwerkt. Eenmalig downloaden en uit proberen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?