Tips
Leestijd

Eerste hulp bij hockeyblessures

Hockeyblessures variëren van ernstige botbreuken tot kleine schaafwonden. Voor de grote blessures ga je naar het ziekenhuis, maar deze vijf typische hockeyblessures los je zelf op met deze handige E.H.B.H.B. (eerste hulp bij hockeyblessures)-tips.

Enkelverzwikking

Met hockey maak je veel zijwaartse bewegingen, een enkelverzwikking is zo gebeurd. Er ontstaat vaak een zwelling en een bloeduitstorting. Direct koelen en paracetamol helpen tegen zwelling en de pijn. Doe je enkel onder koud stromend water of gebruik een natte spons. Liever een cold-pack? Wikkel er dan eerst een t-shirt of doek omheen, zodat je huid niet bevriest. Leg vervolgens een drukverband of compressiebrace aan. Na 30 à 60 minuten rust is de pijn gezakt. Probeer daarna zo snel mogelijk een paar stappen te lopen. Lukt dit niet, raadpleeg dan een arts. Kun je na twee weken nog niet normaal lopen, bezoek ook dan een sportarts of -fysiotherapeut.

Bloedneus

Een elleboog, bal of stick in je gezicht en je hebt al snel een bloedneus. In ernstige gevallen kan er zelfs een bloeduitstorting in het neustussenschot ontstaan. Maar hoe stop je nu die vervelende rode druppels uit je neus? Ga zitten met je hoofd iets naar voren en snuit één keer je neus. Knijp je neusvleugels op het neustussenschot dicht (onder het harde gedeelte van je neus) en houd dit tien minuten vol. Gebruik een schone handdoek of steriele gaasjes en watten (als de EHBO-trommel voor handen is) om het bloed op te vangen. Stopt het bloeden na tien minuten nog niet? Raadpleeg dan een huisarts of ga naar het ziekenhuis.

Schaafwond

Welke hockeyer kent het niet: je glijdt uit of maakt een flinke sliding over het zand- of waterveld. In eerste instantie voel je nog niks, maar dan … bam. Een enorm branderig gevoel wat alleen maar erger lijkt te worden naarmate de adrenaline uit je lijf verdwijnt. Wat te doen? Spoel de wond met lauw stromend water uit de kraan, fles of bidon. Laat het water rechtstreeks op de wond stromen om het vuil uit de wond weg te spoelen. Droog de omgeving van de wond met een schone doek. Kleine schaafwonden laat je aan de lucht drogen, de grote (échte hockeyschaven) dek je af met een niet-verklevend kompres.  

Tand eruit

Een die niet in het het rijtje mag ontbreken: je tand eruit doordat je een stick of bal tegen je mond aankrijgt. Oké, deze kun je niet helemaal zelf oplossen, maar handel je na dit incident op de juiste manier, dan beperk je de schade. Probeer de (stukjes) tand zo goed mogelijk bij elkaar te zoeken. Pak een uitgeslagen tand vast aan de kroon, niet aan de wortel. Is hij zichtbaar vies? Spoel ‘m dan kort schoon met melk of koud water. Zie je duidelijk waar de tand eerst zat, plaats deze dan terug. Lukt dat niet? Bewaar je tand dan in je wangzak of in een bekertje water of melk. Ga daarna zo snel mogelijk naar een tandarts.

Steken in de zij

Met twee keer 35 minuten over het veld rennen en ballen slaan, kan het zijn dat je door de flinke inspanning opeens hevige steken in je zij voelt. Vaak voel je deze steken links onder de ribbenboog en ter hoogte van je maag en milt, of aan de rechterkant bij je lever. Dit kan meerdere oorzaken hebben: een prikkeling van het middenrif dat gebruikt wordt bij de ademhaling of door kramp in de dikke darm. De steken zijn niet gevaarlijk, maar wel vervelend. Maak jezelf goed lang, staand of op de grond, en adem goed door. Eet  geen zware maaltijden voor de wedstrijd en zorg voor een goede warming-up, dan heb je deze blessure getackeld.

Voorkomen is altijd beter dan genezen, dus zorg altijd voor een goede warming-up waarbij de intensiteit geleidelijk wordt opgevoerd. Ook respectvol met elkaar omgaan en een gezonde levensstijl helpen bij het voorkomen van blessures. Met goed eten en drinken, weinig alcohol en niet roken verbeter je jouw prestaties op het veld. Prettige wedstrijd!

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?