Tips
Leestijd
4 min.

Geluk in een swipe?

Je slaap monitoren, stappen tellen en bepalen wat je beter wél en beter níet kunt eten; er zijn honderden apps die je kunnen helpen de beste versie van jezelf te worden. Deze vijf kende je misschien nog niet.

Twintig procent van de Nederlanders gebruikt een app om gezonder te leven en naar schatting zijn er op dit moment zo’n honderdduizend (!) ‘gezonde apps’ om uit te kiezen. We selecteerden er vijf om eens uit te proberen.

De gezonde gewoonte

Heb je goede voornemens voor 2018? Een taal leren? Meer mediteren? Een paar kilo kwijtraken? De app Loop helpt je van je goede voornemens gezonde gewoontes te maken. In de app geef je aan welke gewoonte(s) je wilt ontwikkelen en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. ‘Loop’ herinnert en motiveert je vervolgens aan de slag te gaan en door middel van grafieken wordt je progressie heel inzichtelijk. Hoe vaker je je nieuwe activiteit uitvoert, hoe sterker je nieuwe gewoonte wordt.

Vijf minuten nog!

Feit: elke dag een half uur bewegen is gezond. Maar hoe weet je nu wanneer je die dertig minuten gepasseerd bent? De app Human houdt precies bij hoe lang je in beweging bent; bij elke inspanning die langer duurt dan één minuut wordt de app actief. Je krijgt bovendien complimenten wanneer je goed bezig bent. Heb je de dagelijkse dertig nog niet bereikt? Dan ontvang je een gentle reminder.

Hoe gaat het met je?

De werking van ons geheugen is te vergelijken met Tetris, stelt de app HiMoment: fouten stapelen zich op en successen verdwijnen. HiMoment helpt je juist de móóie momenten te onthouden en delen. Niet voor je vrienden of om zoveel mogelijk likes te verzamelen, maar voor jezelf. In de app upload je elke dag een foto waar je blij van wordt. Daardoor ontstaat een tijdlijn vol blije momenten, die je er op sombere momenten eenvoudig bij kunt pakken.

Ranking the apps

Last van uitstelgedrag of behoefte aan meer inzicht in je online activiteiten? RescueTime registreert welke websites en apps je bezoekt en hoe lang. Vervolgens rangschikt de app je activiteit op basis van productiviteit: Facebook krijgt een negatieve score, Google Docs juist een positieve. Aan het eind van je werkdag zie je exact hoe productief je bent geweest en welke apps je misschien beter van je telefoon kunt verwijderen.

Slaap zacht

Inmiddels een klassieker, maar nog steeds dé app om inzicht te krijgen in je slaappatroon: Sleep Cycle. Sleep Cycle registreert je slaappatroon en kan je helpen ‘slim wakker te worden’. De app herkent wanneer je in een lichte slaap of juist in een diepe slaap bent en zorgt ervoor dat de wekker gaat wanneer je licht slaapt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je op die momenten meer uitgerust wakker wordt dan wanneer je wordt gewekt uit een diepe slaap.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?