Tips
11
Leestijd
3 min.
vitaa oud worden

Het geheim van langer gezond blijven

De meeste ouderdomskwalen zijn óók een beetje jeugdzondes. Wie daarentegen vroeg besluit goed zorg te dragen voor hart, vaten en botten vergroot de kans om vitaal oud te worden. Drie zorgverleners leggen uit hoe je dat doet: wat is het geheim van langer gezond blijven?

Frank Backx, hoogleraar klinische sportgeneeskunde aan het UMCU, adviseert tijdig in het leven een balans te vinden tussen te veel en te weinig bewegen. “Heupbreuken bij ouderen zijn vaak een resultaat van te weinig beweging”, legt hij uit. “Maar aan de andere kant krijgen topsporters na hun sportcarrière soms gezondheidsproblemen doordat ze te veel van hun lichaam hebben gevraagd.” Een gulden middenweg vinden is dus belangrijk. “Bewegen is goed voor de coördinatie van je spieren. De kans dat je valt wordt kleiner, net als de kans dat je verkeerd valt. Je voorkomt dat je slagaderen verkalken, en je leert je longen optimaal te gebruiken.”

Minder baaldagen

In principe zou ieder mens elke dag een half uur moeten bewegen. Slechts zestig procent van de Nederlanders haalt dit aantal – en dan worden met de hond lopen of huishoudelijke klusjes doen al mee geteld. “Voor een vitale oude dag zouden we minimaal twee keer in de week moeten sporten”, rekent Backx voor. En het is niet alleen fysiek goed voor de mens. “Sporters leven niet alleen gemiddeld drie tot vier jaar langer dan niet-sporters, ze hebben ook minder vaak overgewicht, minder baaldagen op hun werk en zijn gewend door te pakken bij tegenslagen.”

Patroon doorbreken

Volgens cardioloog Folkert Asselbergs van UMC Utrecht is het lastig een slecht leefpatroon te doorbreken zolang er geen klachten zijn. “Als mensen bij ons op de hartbewaking zijn opgenomen, zijn ze enorm gemotiveerd om hun leefstijl aan te passen”, vertelt hij. “Maar als je geen klachten hebt, is het moeilijk om je patronen te doorbreken. Gezond leven is een beetje als het opbouwen van je pensioen: nu kost het wat inspanning, maar straks pluk je er de vruchten van.”

Alarmbellen

Het kan helpen als iemand veel erfelijke ziekten in de familie heeft, zoals hart- en vaatziekten of dementie. “Het is een kwestie van je bewust worden van de risico’s die je neemt”, legt de cardioloog uit. “Als er veel gezondheidsproblemen in je familie voorkomen, dan word je van dichtbij geconfronteerd met de risico’s waar jij ook meer kans op loopt. Heb je zo’n alarmbel niet, dan moet de motivatie om gezond te leven helemaal vanuit jezelf komen.” Verouderingsprocessen als aderverkalking, of het aantasten van je longen door te roken, beginnen al op jonge leeftijd. “Ook al ben ik voorstander van de eigen verantwoordelijkheid, toch denk ik dat mensen wel wat hulp kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld in de vorm van een preventieprogramma. Want vanuit het niets je leefstijl aanpassen, dat is voor veel mensen een stap te ver.”

Goede nachtrust

Diëtiste Angelique Becks hamert er bij haar patiënten ook op dat ze de juiste keuzes maken in kleine dingen. “Sommige ouderdomsklachten als botontkalking, diabetes, hart- en vaatziekten of kauw- en slikproblemen zijn te voorkomen of af te remmen als je goede keuzes maakt op het gebied van voeding, nachtrust en beweging”, legt ze uit. “Na een goede nachtrust maak je trouwens sowieso eerder goede keuzes. Je pakt sneller de fiets, gaat nog even sporten en laat makkelijker dat koekje staan. En hierdoor voel je je actiever.” Dat geldt overigens ook voor verantwoord eten. “Wie met aandacht eet, merkt of zijn maag vol is, maar geniet ook meer van wat hij eet.”

De mist in vanwege tijdgebrek

Eigenlijk zijn het allemaal heel simpele regels die ieder mens stiekem al lang weet. “Maar we gaan de mist in vanwege tijdgebrek”, merkt Becks vaak. “Door voor gemakkelijke voeding te kiezen, krijgen we te veel suiker binnen, te weinig calcium en te weinig kalium. Dit voedingspatroon heeft zijn weerslag op het hart, de vaten en botten.” Helaas zien veel diëtisten de haast van de ouders terug in het toenemende gewicht van hun kinderen. “Ouders kiezen voor voorverpakte koekjes en voor de auto als ze de kinderen naar school brengen. Terwijl kinderen van deze leeftijd juist nog kunnen leren dat vette tussendoortjes niet nodig zijn en beweging je goed doet voelen. Jong geleerd is oud gedaan.”

Reacties (11)

goede tips ontvangen. bedankt.

Hoi Mina, leuk om te lezen dat je wat aan onze tips hebt! Graag gedaan :-). Groet, Inssaf

Sorry, hoor, maar weinig vernieuwend. Een beetje een preek, eigenlijk, wel.
Het geheim dat in de kop wordt aangekondigd vind ik niet terug in de tekst.
Jammer, gemiste kans.
En niets over de huidige corona-kilo’s. Lag dit stukje misschien nog op de plank?

Deze adviezen worden al jaren gegeven en nu Corona er is nog eens extra benadrukt . Het is toch logisch dat je gezond leeft maar een garantie is het niet .

Prima tips,
Al mis ik een beetje in dit verhaal het groot belang van krachttraining om spierafbraak
naar mate je ouder wordt te verminderen waardoor en de mobiliteit op pijl blijft.

ik had een half jaar geleden een gewicht van 108 kilo. Mijn bloeddruk veel te hoog, LA cholesterol
veel te hoog. Ik ben gaan wandelen en weeg nu 102, bloeddruk beter, LA cholesterol goed.
Neem geen tussendoortjes, eet gezond, veel fruit, een keer in de week wat lekkers bij de thee of koffie, neem elke avond een handje pinda’s ongezouten. Ik wandel elke dag 10km heerlijk in de
polder, hoofd wordt leeg, goed voor de spieren, voel je veel fitter, slaap goed. Al met al je lichaam
werkt goed ook je darmen want dat is heel belangrijk voor je immuun systeem, ook voor het gemene covid virus. Het merendeel van de mensen die besmet raken, hun immuun systeem is
ontregeld door roken, drank, ongezond eten en leven, darm functie is ontregeld, hebben een groot
overgewicht, doen ook niet aan bewegen zoals ik, of sporten te intensief waardoor ook hun systeem
wordt ontregeld, alles moet je met mate doen, luisteren naar je lichaam. Nog een advies, als je gaat
wandelen begint rustig niet gelijk km gaan lopen, en koopt goede wandel schoenen. Dit is mijn
ervaring, het bevalt mij harstikke goed.

Dank voor de info, fijn.
Maakt een mens weer even wakker .

Als oudere 91) weet je wel aardig de goede leefstijl te gebruiken, maar het is goed om dat nog eens te lezen !

Het zit helemaal in het systeem.
Sporten gedurende de school periode is minimaal en geeft onbewust de boodschap dat dat dus niet zo belangrijk is. Echter jong geleerd is oud gedaan.

Bekende informatie. Niets nieuws gelezen.Goed de herhaling! Blijkt nodig

Als we nou met z’n allen deze supergoede adviezen eens ter harte zouden nemen kunnen de ziekte kosten met 40% DALEN :-))

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?