Interview
Leestijd

Hypnobirthing: zo relaxed kan bevallen zijn

Als je veel bevallingsverhalen mag geloven, dan begin je er als vrouw niet meer aan. Dat dacht ook Georgina Kwakye (39) toen zij zeven jaar geleden in verwachting was van haar eerste kind. Ze verdiepte zich in hypnobirthing en leert nu andere vrouwen hoe zij relaxed kunnen bevallen.

Georgina is inmiddels moeder van twee kinderen en kijkt dankzij hypnobirthing en mindfulness positief terug op beide bevallingen. Daarnaast is zij hypnobirthing-docente. Maar wat is hypnobirthing nu precies? Georgina vertelt: hypnobirthing leert je om angst te laten varen en geeft je zelfvertrouwen tijdens de bevalling. De oorspronkelijke methode komt uit Amerika. Het gaat er in essentie om dat je leert wat er tijdens een bevalling met je lijf gebeurt en begrijpt welke fases bij een bevalling horen.’ Als je dat goed snapt en weet dat angst niet helpt om je baarmoederspieren te laten ontspannen, dan heb je volgens Georgina de basis te pakken.

Diepe staat van ontspanning

Ze vertelt: ‘Je leert tijdens een cursus wat jij kunt doen om je spieren te laten ontspannen en hoe je met positieve visualisaties of affirmaties (positieve dingen die je tegen jezelf zegt, red.) geen angst ervaart. Door deze hypnosetechnieken kom je in een diepe staat van ontspanning, waardoor je met je lichaam meewerkt in plaats van tegenwerkt door angst,’ vertelt ze verder. Volgens Georgina zijn er genoeg positieve dingen die je tegen jezelf kunt zeggen, zoals: ik heb vertrouwen in mijn lichaam, mijn baarmoederspieren doen het werk. Of: ontspanning is belangrijk voor de aanmaak van endorfine en werkt pijnstillend.

Hormonen doen hun werk

Waar zij zelf veel aan heeft gehad tijdens haar bevallingen, zijn afleidingstechnieken. ‘Ik heb mezelf aangeleerd om goed te voelen wat ik voel. Me af te vragen wát ik voel, in plaats van enkel “ik voel pijn”. Een wee is namelijk een sensatie en is niet te vergelijken met zenuwpijn, de pijn die wij associëren met het woord “pijn”.’ Hypnobirthing haalt volgens Georgina de weerstand uit je onderbewuste, waardoor je hormonen het werk kunnen doen. En het gaf haar de regie over haar bevalling. ‘Doordat ik wist wat er in mijn lichaam gebeurde, voelde ik me zeker. Wat daarbij ook hielp: ik had mijn geboorte voorkeuren goed doorgesproken met de verloskundige en mijn partner. Zij waren op de hoogte van wat ik wel en niet wilde.’

Mindfulness

Maar werkt zo’n geboorteplan niet juist averechts als de bevalling niet loopt zoals je voor ogen had? Daarop antwoordt Georgina: ‘Om deze reden heb ik mindfulness toegevoegd aan mijn cursus en heb ik dat zelf ook toegepast bij mijn bevallingen. Mindfulness leert je om om te gaan met veranderende situaties. Dus als plan A niet lukt, dan is er nog een plan B. Je moet alles kunnen accepteren, want het gaat áltijd een andere kant op dan dat je denkt of hoopt.’

Muziek, kaarsen en een kruidenbad

Bij hypnobirthing zijn er verschillende tools die je kunt inzetten om het ontspannen te bevorderen. Denk aan muziek, kaarsen, geuren of een kruidenbad. Dat klinkt misschien zweverig, maar volgens Georgina moet je gewoon doen wat bij jezelf past. ‘Ik heb zelf een lekkere playlist opgezet,’ vertelt ze. ‘En ik wilde per se een bad, omdat water helpt om de spieren te ontspannen. Ik ben toen in bad gaan zitten en heb gewoon mijn ding gedaan. Ik visualiseerde over een plek in de natuur en de rode kleur uit de regenboog. Daardoor kon ik de sensatie en intensiteit van de heftige ontsluitingsweeën accepteren. De verloskundige zei achteraf dat het leek alsof ik aan het slapen was, doordat ik zo gefocust was op mijn lijf. Ik vond het echt een waanzinnige ervaring.’

Geïnteresseerd in hypnobirthing?

Geef dit aan bij je verloskundige. Zij kan je adviseren welke hypnobirthingcursus het beste bij jou past. Kijk voor meer informatie op:  www.relaxedbevallen.nl.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?