Achtergrond
5
Leestijd
3 min.

Koester een goede nachtrust

Een goede nachtrust is van levensbelang, letterlijk. Bij structureel minder dan zes uur slaap per nacht stijgt de sterftekans. Neuroloog en somnoloog Roselyne Rijsman, medisch hoofd van het Slaapcentrum van Haaglanden Medisch Centrum in Den Haag, vindt dat de Nederlander slordig omspringt met zijn ‘natuurlijke medicijn’.

“De exacte reden waarom de mens slaap nodig heeft, is nog niet achterhaald. Wel staat vast dat een goede nachtrust heilzaam is. Wie slecht slaapt, is vatbaarder voor tal van ziekten, variërend van hart- en vaatziekten tot dementie en depressie. Tijdens de slaap worden onder meer afvalstoffen opgeruimd die slecht voor ons zijn.

Slaap is ons natuurlijke medicijn, maar de meeste mensen springen er slordig mee om en beseffen niet dat slaapgebrek tot ernstige aandoeningen kan leiden. Het is zelfs zo dat structureel minder dan zes uur slaap per nacht kan leiden tot hogere mortaliteit (sterfelijkheid). Dat is overigens ook zo als je consequent meer dan negen uur per nacht slaapt. De precieze oorzaak daarvan is niet duidelijk.”

Slaap is ons natuurlijke medicijn

Gebruik geen pillen

“Slaapmiddelen als benzodiazepines zijn heel slecht. Ze brengen je wel in slaap, maar je went er snel aan, zodat je er steeds meer van nodig hebt. En slaapmiddelen leiden niet tot de diepe slaap, wel tot vergeetachtigheid. Als je stopt met het gebruik van slaapmiddelen, treedt ontwenning op en slaap je enkele weken zelfs slechter dan voorheen. Bovendien kunnen slaapmiddelen overdag een beetje doorwerken. Gebruik ze daarom slechts af en toe, maar beter helemaal niet. Verander liever je gedrag, zodat je beter slaapt: ga op vaste tijden in en uit bed en slaap dus niet uit op een vrije dag, om de slaapdruk1 te verhogen.”

Twee uur voor het slapengaan

“Gebruik in de twee uur voor je naar bed gaat geen smartphone of tablet, want het felblauwe licht remt onze melatonineproductie, die belangrijk is om te slapen. Ga ook niet sporten, gebruik geen zware maaltijd en zorg dat je slaapkamer donker en koel is. Maak er geen tv- of werkkamer van. Leer jezelf aan dat je slaapkamer er is om in te slapen. Om te ontspannen in de twee uur voor het naar bed gaan, kun je bijvoorbeeld lezen of puzzelen; iets wat je ontspant in elk geval, niet iets wat je actiever of alerter maakt. En lukt het slapen desondanks slecht, ga dan die slaap niet overdag inhalen, want dan beland je in een vicieuze cirkel.”

1. De slaapdruk is de behoefte aan slaap van de hersenen. Deze slaapdruk bepaalt de intensiteit van de slaap. Hoe langer je wakker bent, hoe groter de slaapdruk en hoe dieper je slaap. De toename in slaapdruk komt waarschijnlijk door een toename van de stof adenosine in de hersenen. Tijdens de diepe slaap neemt de slaapdruk weer af, zodat je ’s ochtends met minimale slaapdruk wakker wordt. (Bron: hersenstichting.nl.)

Reacties (5)

Met grote interesse uw artikel gelezen .
Wat gebeurt er in het lichaam dat men in slaap valt ??
Groet en dank.
Carel van Geuns

Heel mooi deze algemene informatie. Maar wat doe je eraan als je gedurende lange tijd steeds ongeveer om 5 uur wakker wordt en het je niet meer lukt om weer in te slapen? Je wordt doodmoe enz. Al dit soort informatie komt nooit verder in de richting van een aanpak van je probleem en wordt daardoor een dooddoener.

Is een slaapmiddel zoals extracten van citroenmelisse, van hop, van kamille en schisandra ook verslavend en van
invloed op de gezondheid ?

Dit middel Sanaforte is van Wellvita in Amsterdam.

https://youtu.be/TM6WKeZ43s4
Graag ook uw aandacht en mening voor/over de Wim Hof methode.
Ik heb er baat bij; het werkt echt.

Wat fijn dat je daar baat bij hebt! Wij hebben er al eens een artikel over geplaatst. Via de volgende link kan je het lezen: https://www.gidsingezondheid.nl/bewegen/warm-en-koud-zit-in-je-hoofd/. Groetjes, Sergio

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?