Tips
Leestijd
6 min.

Kritiek geven of krijgen? Zo ga je ermee om

Geef jij wel eens kritiek of word je bekritiseerd? Dan ervaar je dit vast sneller negatief dan positief. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn! Kritiek is namelijk vaak opbouwend bedoeld. Hoe je het positief uit én ontvangt? Wij geven je 5 tips.

1. Ervaar kritiek niet direct persoonlijk

Vaak zien we kritiek als een aanval op ons als persoon en op wie we zijn. We ervaren het niet altijd positief, waardoor we het lastig vinden om kritiek te ontvangen. Echter draait het vaak niet om wie je bent, maar om wat je doet. Daarnaast wordt kritiek vaak op een negatieve manier geuit, zelfs als kritiek opbouwend is, waardoor men het snel persoonlijk aantrekt. Voor zowel de kritiekgever als de bekritiseerde is het daarom van belang om er zo goed mogelijk mee leren om te gaan. Probeer er dan ook niet aan te ontkomen en respecteer elkaars mening. Het is uiteindelijk aan jou wat je ermee doet en of je dit accepteert.

 2. Wees kritisch in wat je waarneemt

Kritiek géven vinden we daarentegen over het algemeen minder lastig. Alleen staan we soms niet stil bij de gevolgen van het geven van kritiek en hoe dit overkomt op de ander. Verlies je daarom ook nooit in observaties van anderen en omschrijf alleen het gedrag dat je zélf hebt waargenomen. Vermijd hierin het opgeheven vingertje dat wijst naar ‘jij’ en probeer altijd in de ik-vorm te communiceren. Zeg liever: ‘Ik krijg het gevoel dat’ of ‘Ik ervaar dat’. Zo voorkom je dat degene die de kritiek incasseert zich aangevallen voelt. Kritisch kijken naar de kritiek die je wil geven is dus minstens zo belangrijk!

 3. Ga het gesprek aan

Of het nu de manager op de werkvloer is of je beste vriend die zijn of haar kritiek uit: ga altijd het gesprek aan. Het doel van kritiek is uiteindelijk dat je er iets mee wil of kunt doen. Desnoods samen. Dit kan alleen als voor beide partijen duidelijk is waar de kritiek precies over gaat. Zo kun je samen op zoek naar de achtergrond en eventuele oplossingen. Open vragen stellen en jezelf coöperatief opstellen, kan hierbij helpen. Check ook of de boodschap, zoals jij hem hebt ontvangen, klopt, door het bijvoorbeeld te herhalen. Door gezamenlijk een gesprek aan te gaan, zet je je beide in om op zoek te gaan naar de juiste aanpak om iets met de (opbouwende) kritiek te doen.

 4. Probeer te incasseren en te relativeren

Kritiek is er dus niet om jou te kwetsen. Kritiek kun je zien als een ‘vervelende’ vorm van advies, wat ook weer heel waardevol kan zijn: vaak willen mensen je juist vooruit helpen. Het begrijpen en incasseren van kritiek is daarom belangrijk. Mentaal sterk in je schoenen staan is hierbij belangrijk. Incasseer de kritiek, praat erover en relativeer: in hoeverre kun je je erin vinden en in hoeverre kan er iets aan gedaan worden? Voor beide partijen geldt: houd het realistisch. Het gedrag dat je bekritiseert moet voor verbetering vatbaar zijn.

5. Toon begrip naar elkaar

Wil je kritiek leveren op iemand, doe dit dan niet boos of sarcastisch. Alle negatieve manieren van bekritiseren kunnen alleen maar contraproductief werken. Je hoeft er niet omheen te draaien: kom liever direct ter zake. Maar blijf wel kalm, zodat de ander begrijpt waarom je jouw kritiek uit. Bevestig altijd je steun en vertrouwen naar de persoon die kritiek krijgt, zodat je laat zien dat je openstaat om samen tot een oplossing te komen. En word je bekritiseerd? Houd jezelf dan ook eens een spiegel voor. Uiteindelijk ben jij zelf degene die weet wat je presteert, wat je sterkte en zwakte punten zijn en wat je reeds voor elkaar hebt gekregen. Wees realistisch en accepteer dat iedereen positieve en negatieve kanten heeft en ook jij daarmee te maken kunt krijgen. Toon in ieder geval begrip naar elkaar toe. Of je nu de kritiekgever bent of de bekritiseerde: je komt er heus wel samen uit.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?