Interview
7
Leestijd
4 min.

Last van een winterdip? Zo kom je er vanaf!

Die beruchte winterdip. Bestaat die nou echt, of praten we elkaar iets aan? Ja, hij bestaat. Maar wat is het precies en hoe kom je er zo snel mogelijk vanaf? We vroegen het aan een GZ-psycholoog.

Feit is dat je in de winter geruime tijd minder daglicht krijgt. Simpelweg omdat het nog donker is als je ‘s morgens wakker wordt en de zon aan het eind van de middag alweer achter de horizon verdwijnt. Die karige uurtjes licht hebben effect op je gestel.

Je lichaam maakt tijdens die donkere dagen namelijk veel meer melatonine aan dan in de zomer. Op zich is melatonine een prettig stofje, dat je helpt met (in)slapen bijvoorbeeld. Maar je wil er niet té veel van hebben, want dan voel je je de hele dag suf. En daar word je dan weer niet vrolijk van.

Daarnaast is het buiten vaak koud, nat, guur en oncomfortabel in de winter. Je hebt toegeleefd naar de feestdagen en dan moet je daarna nog dat hele eind ploeteren met die koude voeten, wegwaaiende sjaals en verloren handschoenen. In de regen. Dat valt gewoon niet mee.

Geen fabeltje

Die winterdip is dus zeker geen fabeltje. MvdW, GZ-psycholoog uit Nijmegen, zegt er het volgende over: ‘Een winterdepressie, ook wel Seasonal Affective Disorder (SAD) genoemd, is een serieuze medische aandoening, die jaarlijks terugkeert zodra de dagen korter worden. In Nederland heeft ongeveer 3% van de bevolking er last van, met name vrouwen. Maar let op, een winterdepressie mag niet verward worden met de mildere winterblues of -dip, waarbij mensen wél last krijgen van bepaalde klachten, maar nog behoorlijk kunnen functioneren. Als je echt een depressie hebt, is het van belang om hulp te zoeken. Maar een dip kun je zelf behoorlijk te lijf gaan. Enkele tips:

1. Licht, licht en nog meer licht

Zoek het (dag)licht op. Probeer elk zonnestraaltje en stukje blauwe lucht mee te pakken. Wandel even naar buiten om een brief te posten, leen de hond van de buren of ga een stukje rennen. Dat helpt echt! Je kunt ook een lichttherapie volgen met een speciale lamp. Bespreek dit eerst even met je huisarts en ga niet op je eigen houtje rommelen. Het is belangrijk dat je dat met beleid doet.

2. Verwen jezelf, maar wel op de goede manier

Als je niet lekker in je vel zit, is het verleidelijk om naar chocolade of vette snacks te grijpen. Maar echt beter ga je jezelf daar niet door voelen. Probeer juist lekkere, lichte en vitaminerijke dingen te eten. Verwen jezelf met verse soep of maak een feestelijke snackschaal vol met rauwkost (en oké, een lekkere dip).

3. Maak het extra gezellig

Misschien wil je de hele dag onder de dekens blijven liggen. Maar je gaat je stukken beter voelen wanneer je jezelf toch onder de mensen begeeft. Maak een praatje bij de bakker. Bel die vriend of vriendin en maak leuke plannen. Nodig de buurvrouw uit. Steek kaarsjes aan. Draai vrolijke muziek. Ook al voelt dat misschien geforceerd, het heeft absoluut effect.’

Reacties (7)

WAT een Margriet verhaal. Niet doen.

Begin, zeker in de winter, de échte werkelijkheid (beter) onder ogen te zien, dat wil zeggen: niet te vluchten in handelingen zoals eten/snoepen, die even een “beter” gevoel geven, naar smartphones en tv te kijken, anderen te veroordelen, máár te ontdekken dat jij zelf best nog veel kunt, zoals lekker gezond eten, fietsen, samenwerken met je buurman en heel erg blij te zijn, dat je gezond bent

Ik weet niet wie dit artikel heeft geschreven, maar ik verbaas erover dat er helemaal niet gesproken wordt over de invloed van een tekort aan Vitamine D3. Er zijn talloze studies hierover verschenen.
In het onderstaande artikel kunt u een aantal studies hierover vinden:
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/02/14/seasonal-affective-disorder-vitamin-d.aspx
Als u meer over vitamine D3 wilt weten, kan ik u het boekje van dr. Gert Schuitemaker, “Nieuw Licht op Vitamine D en chronische ziekten” aanbevelen:
https://webshop.ortho.nl/product/nieuw-licht-op-vitamine-d/

Gelukkig reageert Eric Meelhuysen met een heel zinnige opmerking over vitamine D3. Zelf wil ik er nog aan toevoegen dat bijna alle Nederlanders gebrek hebben aan vitamine C. Het is onbegrijpelijk dat huisartsen daar nooit op wijzen. Zelf neem ik naast D3 en enkele andere supplementen elke dag 3×1000 eenheden C. Koortslippen en blaasontstekingen zijn sinds mijn vrouw en ik supplementen zijn gaan slikken vergeten kwalen. En natuurlijk nooit, maar dan ook nooit een griepprik halen!! Het boek “Het ongeneeslijke genezen” over vitamine C van de arts en jurist Thomas E. Levy is te koop bij www succesboeken.nl

Inderdaad, nooit een griepprik halen. Je kunt als oudere veel beter gewoon aan (een echte !) griep overlijden. Goed plan.

Helemaal mee eens…3 maal 1000 mg vit c per dag en je krijgt geen griep en wordt echt niet meer verkouden!!! Zoals in de ortho-mpleculaire geneeskunde wordt gezegd: eerst goede voeding en/of voedingsupplementen en pas daarna medicijnen.

Ik klik op info over griep, en ik krijg info over een winterdip.
Snapt u het nog? Het is inmiddels lente…
Enne…het niveau van de gezondheidsinfo mag wel eens wat hoger ONVZ.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?