Achtergrond
Leestijd

Quantified what?

Quantified Self; klinkt behoorlijk sci-fi, maar de kans is groot dat ook jij je er weleens mee bezighoudt. Wat is het? Waar komt het vandaan? En: wat heb je eraan?

Weleens je hartslag gemeten tijdens of na het hardlopen? Het aantal calorieën van een Snickers ingevoerd op je telefoon? Je stappen geteld of een app gebruikt om bij te houden wanneer je baby voor het laatst heeft gedronken? Dan heb je je begeven in de wereld van Quantified Self.

Meten = weten

Quantified Self staat voor de ‘meetbare mens’ en heeft ‘self tracking’ als uitgangspunt: technologie inzetten om belangrijke dagelijkse activiteiten te analyseren. Je monitort je slaap via SleepCycle, telt je stappen met je Fitbit en gebruikt Strava om je wielerprestaties bij te houden. Dankzij moderne digitale apparatuur, zoals wearables, apps en activity trackers, is het tegenwoordig immers niet alleen mogelijk, maar zelfs gemakkelijk geworden om de dingen die je belangrijk vindt nauwkeurig bij te houden. Het grootste doel? Gezonder leven.

Van trend naar toekomst

Twee van de grondleggers van Quantified Self zijn de Amerikanen Gary Wolf en Kevin Kelly, auteurs van het Amerikaanse en Britse IT-tijdschrift Wired. Zo’n tien jaar geleden viel het hen op dat steeds meer mensen in hun omgeving hun persoonlijke activiteiten maten en de resultaten deelden op social media. Ze constateerden een trend, startten een blog en besloten fans bij elkaar te brengen. Inmiddels vinden die meet-ups overal ter wereld plaats, waaronder ook in Nederland, en heeft Groningen zelfs een eigen Quantified Self Instituut.

Je beste versie

Wat is er nuttig aan Quantified Self? Waarom zou je je leven ‘tracken’? Aanhangers geloven dat het verzamelen van persoonlijke data, op welk gebied dan ook, leidt tot meer zelfinzicht en dus tot gezondere of betere keuzes. Na een tijdje een calorie tracker te hebben ingevoerd, valt het je misschien op dat je vooral op vrijdag teveel binnenkrijgt – de vrijmibo? – en door in een app bij te houden wanneer je blij bent of juist niet, kun je uiteindelijk afleiden wat een mogelijke verklaring voor je dips zou kunnen zijn – waren dat vooral maandagen?

Meten = daten

Uiteindelijk helpt self tracking je te bepalen wat voor jou de optimale manier van leven is en hoe je de beste versie van jezelf kunt worden. Hoeveel uur slapen is voor jouw lijf optimaal? Welk type training zou je het best kunnen doen? Op welk moment van de dag? Er zijn duizenden activiteiten te meten en vervolgens honderden verbanden te leggen. Het perfecte aantal koppen koffie voor jouw werkdag, bijvoorbeeld. Of het effect van je cyclus op het succes van je dates?

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?