Stel prioriteiten, en nog 4 tips voor meer structuur in je leven

Je portemonnee ligt nog bij de kassa van de supermarkt, je klapt rond middernacht je laptop dicht omdat je nog een deadline moest halen en je oudste is alwéér zonder gymtas op school verschenen. Behoefte aan wat orde in de chaos? Zo breng je meer structuur aan in je leven.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die gestructureerd leven minder stress ervaren en ouder worden dan mensen die dat niet doen. Toch kan het in the struggle called life af en toe een behoorlijke opgave zijn het overzicht te bewaren. Hoe zorg je voor meer structuur
en rust in je hoofd? En hoe houd je die vast? Vijf tips.

1. Stel prioriteiten

Een dag heeft maar 24 uur en je kunt niet álles doen. Door prioriteiten te stellen, creëer je rust in je dag en in je hoofd. Plan vaste momenten om je mail te checken en beschouw je inkomende mails niet als to-do list. Pak bovendien niet alles wat op je bordje komt direct op, maar maak onderscheid tussen ‘nu doen’ en ‘later’. Ook privé zijn er zaken die je beter meteen kunt doen – de vuilniszak weggooien – en dingen die kunnen wachten; de boeken op kleur sorteren.

2. Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Prioriteiten gesteld? Zet dan al je nu-taken overzichtelijk op papier. Niet alleen je werktaken, ook dingen die je privé wilt regelen, zoals een cadeautje kopen of de gymtas klaarzetten, kun je op dat lijstje schrijven. Maak aan het begin van elke nieuwe dag een overzichtelijke lijst met to-do’s. Wil je het echt goed aanpakken, maak dan op zondagavond een planning voor de hele week. Een goede methode om digitale lijstjes te maken is bulletjournal.com.

3. Eet en slaap op vaste tijden

De kwaliteit van je slaap is het best als je slaappatroon een vast ritme volgt; probeer dat ritme ook in het weekend zoveel mogelijk vast te houden. Datzelfde geldt voor je voeding. Eten volgens een onregelmatig schema, dus de ene dag om 12:00 uur lunchen en de andere dag om 14:30 uur, kan je stofwisseling flink in de war schoppen. Niet alleen je brein, ook je lichaam heeft baat bij regelmaat.

4. Een opgeruimd huis

Keer je met een voldaan gevoel van kantoor naar huis, kun je eerst de vieze vaat opruimen voor je kunt gaan koken. Zonde! Van opruimen wordt niemand blij, van een opgeruimd huis wél. Wen jezelf aan elke dag een kwartiertje de tijd te nemen om schoon schip te maken. Kijk ook kritisch naar dingen die weg kunnen. Gebruik bijvoorbeeld de Marie Kondo methode: does it spark joy? Nee? Weg ermee.

5. Zorg voor minimaal één rustpunt in de week

Work hard, play hard. Wie hard werkt, mag ook hard ontspannen. Regelmatig de stopknop indrukken is essentieel voor je gezondheid; je lichaam en geest hebben het nodig om op te laden voor een nieuwe dag. Plan minimaal één keer per week een moment van rust in voor jezelf. En ga daarna eens zitten voor die weekplanning.

Reacties

Structuur en ontspanning werken echt en geven rust in hoofd en huis en relaties

een beetje minder Engels in de berichten lijkt mij gewenst, in het Nederlands heb je toch voldoende mogelijkheden om je behoorlijk uit te drukken…

De theorie is sinds mensenheugenis bekend. Jammer dat ‘van huis uit chaoten’ niet verder komen dan de theorie ondanks de oprecht beste voornemens…….

Hi Grieta,
Fijn om te horen dat de structuur en ontspanning voor jou zo goed werken.
Groeten, Vera

Hallo Roel,
Hoe ga jij hier zelf mee om in het dagelijks leven?
Groeten,
Vera

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.