Tips
Leestijd
4 min.

Het is bijna Stoptober: tien tips om te stoppen met roken

Het is weer bijna Stoptober, een maand waarin Nederland collectief stopt met roken. Een heel goed initiatief, want we weten allemaal dat roken slecht is voor onze gezondheid. Toch kan het ontzettend moeilijk zijn om ermee te stoppen. Daarom hebben wij enkele tips voor je op een rij gezet

 

#1

Gooi alles weg dat aan roken doet denken. Dus niet alleen het pakje sigaretten, maar ook de asbakken, aanstekers en al het andere dat jij in verbinding brengt met roken. Op die manier krijg je thuis zo min mogelijk prikkels die je aanzetten tot roken.

#2

Het brein van elke roker is erop ingesteld om zoveel keer per dag een moment te hebben waarin je iets doet met je handen, iets in je mond stopt. Het is dus niet alleen een kwestie van nicotineverslaving. Bedenk daarom iets waarmee je dit ritueel kunt vervangen: het pellen van pinda’s, het spelen van een spelletje op je smartphone, het poetsen van je tanden.

#3

Ongemerkt kost roken heel veel geld. Leg daarom het geld dat je anders had uitgegeven aan sigaretten apart, zodat je jezelf een mooi cadeau in het vooruitzicht kunt stellen.

#4

Kies niet zomaar een moment om te stoppen met roken. Uit onderzoek blijkt, dat mensen die niet lekker in hun vel zitten het gemiddeld minder lang volhouden dan mensen die zich geestelijk senang voelen. Dus neem je besluit wanneer je verder geen (grote) problemen aan je hoofd hebt.

#5

Sigaretten gaan vaak samen met alcohol, koffie of andere cafeïne houdende dranken zoals cola. Vermijd deze daarom, in elk geval in het begin, en vervang ze door fruitsap, water of groene thee.

#6

Stressmomenten zijn traditioneel de moeilijkste ogenblikken voor de ex-roker. Even stoom afblazen. Deze momenten gaan komen, dus bereid je hierop voor. Bedenk van tevoren wat je gaat doen als het gebeurt. Praat erover met anderen, bedenk een afleidingsroutine of ga lekker sporten.

#7

Vind iets waarop je je kunt richten, waarin je je enthousiasme en energie kwijt kunt. Begin met tennissen, hardlopen, yoga, fotograferen, schilderen of leer een taal. Het gaat erom dat je de leegte die roken achterlaat opnieuw vult.

#8

Mocht je het nu toch te moeilijk vinden om helemaal te stoppen met roken, dan is er sinds een aantal jaar een minder schadelijk alternatief: de e-sigaret. Hierin zit alleen nicotine en niet de vele andere stoffen die roken zo schadelijk voor de gezondheid maken. Nicotine is natuurlijk ook niet goed voor je (en verslavend), maar op deze manier kun je langzaam afbouwen tot het moment dat ook de e-sigaret de deur uit kan.

#9

Kon je de verleiding niet weerstaan en heb je op een zwak moment toch weer een sigaret opgestoken? Wees niet te boos op jezelf. Hou het einddoel voor ogen en accepteer dat het soms even tegenzit. Veel mensen die uiteindelijk gestopt zijn, hebben ook verschillende keren een terugval gehad.

#10

Lukt het echt niet? Weet dan dat je ook professionele hulp kunt krijgen. Gekwalificeerde zorgverleners zoals de huisarts, medisch specialist of verloskundige kunnen stoppen-met-rokenprogramma’s aanbieden. Maar er zijn ook andere programma’s, zoals lasertherapie of de Allen Carr-training. De kosten hiervoor kunnen, afhankelijk van je zorgverzekering, (gedeeltelijk) vergoed worden. Ben je verzekerd bij ONVZ? Dan lees je hier welke programma’s voor vergoeding in aanmerking komen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?