Tips
28
Leestijd
5 min.

Versla je verkoudheid met deze 5 tips

Brrr… het is kil en donker buiten. Je weerstand is tijdens de koude wintermaanden vaak lager en dus ben je sneller vatbaar voor een vervelende griep of verkoudheid. Met deze tips houd je je weerstand op peil en ben je de ziektekiemen de baas.

1. Houd rekening met hygiëne

Hoesten, koude rillingen, snotterig en een lamlendig gevoel: een fikse verkoudheid kan veel narigheid met zich meebrengen en is, vooral in de wintermaanden, geen pretje. Vaak wordt gedacht dat verkoudheid een gevolg is van kou. Hoewel langdurige blootstelling aan kou het immuunsysteem ondermijnt, en je dus sneller vatbaar bent voor virussen, is het niet de boosdoener. Het virus wordt overgedragen door het vocht in je adem. Dit zijn microscopisch kleine druppeltjes die in de lucht het verkoudheidsvirus verspreiden. Dus is je collega, partner of buurman flink aan het hoesten? Let dan op. Ook via het handen schudden, deurklinken en de kraan kun je een verkoudheid oplopen. Een virus hecht zich aan alles. Een goede hygiëne is dus essentieel. Was goed je handen, wrijf niet te snel in je ogen of aan je neus en maak af en toe je smartphone schoon. Deze zit namelijk vól bacteriën en virussen. Voorkomen is beter dan genezen!

2. Eet veel fruit

Fruit zit boordevol vitamine C. Dit versterkt het immuunsysteem en houdt ontstekingen in het lichaam tegen. Ook bestrijden de antioxidancent in vitamine C de schadelijke deeltjes in het lichaam, zoals vrije radicalen. Je vindt deze vitamine in alle fruitsoorten, maar met name mandarijnen, sinaasappels en kiwi’s zijn echte vitamine C-bommetjes. Fruit werkt niet alleen wanneer je ziek bent, maar kan ook preventief gegeten of gedronken worden om ziekte te voorkomen. Het helpt namelijk bij het opbouwen van je weerstand. Deze opbouwstoffen komen dus uit vitamine C, maar ook uit de anti-griep stoffen; bioactieve salvestrolen. Deze stoffen ontstaan al in de plant van de vrucht en wapenen je lichaam tegen verschillende virussen en bacteriën van buitenaf. Frambozen, zwarte bessen en rode druiven zitten vol salvestrolen. Eet dus iedere dag twee stukken fruit (op advies van het Voedingscentrum) en zorg voor voldoende vitamines, zodat verkoudheid geen kans maakt!

3. Zorg voor voldoende vocht

Voldoende water drinken (zo’n 1,5 liter per dag) houdt je immuunsysteem in goede conditie. Volgens onderzoek aan de Universiteit van Nebraska voorkom je zo uitdroging, wat weer belangrijk is om verkoudheids- en griepvirussen tegen te houden. Je lichaam heeft dan meer kans om de afvalstoffen sneller af te scheiden. Een kop thee en een kan water zijn dus onmisbaar. Maar ook hier komt fruit om de hoek kijken! Naast dat fruit genoeg mineralen en voedingsvezels bevat, zit er ook veel vocht in. Eén appel bevat al zo’n 85 gram water. Vermijd kant-en-klare vruchtensappen. Hier zit over het algemeen veel meer suiker in en dat doet je immuunsysteem geen goed.

4. Pak genoeg rust

Voel je een verkoudheid opkomen? Pak dan je rust. Ga op tijd naar bed en slaap zo’n acht uur per nacht. Je lichaam krijgt dan genoeg tijd om volledig te herstellen. Slaaptekort zorgt voor een minder goed werkend afweer- en immuunsysteem. Gebruik bij het slapen eventueel een extra kussen om je hoofd wat hoger te leggen. De sinussen, beter bekend als de holtes, kunnen daardoor makkelijker vocht afvoeren. Gevolg: je neusgaten blijven open. En dat slaapt een stuk lekkerder! Sport daarnaast wat minder intensief, zodat je lichaam genoeg energie overhoudt om het verkoudheidsvirus te bestrijden. Matig intensief bewegen, door bijvoorbeeld een goede wandeling in de buitenlucht te pakken of een stukje te gaan fietsen, kan wel bevorderend werken voor je weerstand en herstel.

5. Haal kippensoep en zinktabletten in huis

Feit: door kippensoep voel jij je binnen no time weer kiplekker! In kippensoep zit namelijk het aminozuur carnosine, dat ons immuunsysteem helpt om verkoudheid en griep tegen te gaan. Het longslijm wordt er dunner en minder plakkerig van, waardoor de afvoer van het slijm makkelijker verloopt. Daarnaast zorgt de hitte van soep ervoor dat je de afvalstoffen ook sneller eruit zweet. Een lekkere kippensoep met bijvoorbeeld ui, zoete aardappel, wortels, bleekselderij, pastinaak en een snufje zout en peper doet wonderen. Daarnaast zijn zinktabletten ook aan te raden bij een verkoudheid. Zink speelt een belangrijke rol in ons afweersysteem. Voor een volwassene is een tabletje van maximaal 25 milligram per dag aan te raden. Dit kan de duur en ernst van de verkoudheid verminderen.

Reacties (28)

Kippensoep een oud en goed werkend middel!!

Wat voor soep is goed wanneer je vegetariër bent?

Je kreeg geen antwoord, Ton. Vreemd, omdat we van vlees eten normaliter niet gezonder worden en ik er ook niet aan moet denken om dieren in mijn mond te stoppen 🙁
ONVZ zou met haar tijd mee moeten gaan en zich realiseren, dat vega / vegan de toekomst is.

Via een mailtje van de ONVZ kom ik op deze pagina.
Vandaag ontvingen we van ONVZ het boekje: gids in gezondheid 2019.
Daarin staat op pag 43 het artikeltje: heeft kippensoep geneeskracht. De conclusie is, nee volgens het Voedingscentrum.
Nergens wordt gesproken over de hierboven genoemde voordelen. Dit mag op zijn minst verwarrend genoemd worden.
Het

Gezondheid is belangrijk, gezond verstand echter ook. Dat er veel onzin over gezondheid en ziekte wordt geschreven is tot daaraan toe ( er is o.a geen significant protectief effect van vit C aangetoond (uitgebreide medische literatuur hierover, het is niet schadelijk overigens) maar dat een ziektekostenverzekeraar (ONVZ -linked deze site) zich met dit soort ongefundeerd schrijven ( vocht- zink- vit C) bezighoudt/ niet corrigeert is ernstiger dan bedenkelijk!

Gelukkig zijn supplementen duur en worden (hoop ik) nooit vergoed
Tijd om over te stappen!

Beste Dr. Foudraine, met deze link vind U volledige informatie over vitamine C, welke is ondersteund met wettenschappelijke bronnen :

http://orthomolecular.org/resources/omns/v06n24.shtml

Ik wens U vrolijke feestdagen.

Nina Peters

Toevoegen als punt 6 :het lijkt mij goed om te wijzen op de besmettingskansen bij contacten met familie, vrienden en kennissen. Wanneer je grieperig bent en iemand verwacht, wees dan zo flink om een bezoek af te zeggen. Door te wijzen op het besmettingsgevaar zal daar alle begrip voor zijn.
Ik vind deze maatregel belangrijker dan het nuttigen van kippensoep

Hoi! Wat een goede tip! We zullen deze zeker meenemen. Bedankt!

veel water drinken de hele dag door is belangrijk voor verkoudheid en griep

De meeste luchtweginfectie worden opgelopen door contact met jongere kinderen, vooral (klein-)kinderen, het schoolplein, kinderdagverblijven

Zodra ik een verkoudheid voel opkomen (gevoelige keel, beginnend snotteren) neem ik een aantal malen (5 – 6 maal) met tussenpozen van ca 1 uur een bruistablet vitamine C en een paar maal een paracetamol 500 mg en daarmee is meestal de verkoudheid afgewend.

Ik vind het prijzens waardig dat u mensen tips geeft voor een gezond leven.
waar ik graag aandacht voor zou willen vragen zijn de E-nummers die toegevoegd worden.
Er is een boekje “Wat zit er in uw eten”…….
Obesitas is een zorg. Mijnsinziens zijn de chemische niet lichaamseigen stoffen die maken dat het lichaam ze moeilijk kan verteren,(E-nummers) Het lichaam is nog bezig die proberen te verteren en de mens eet weer nieuw voedsel er overheen, terwijl het “oude” voedsel nog niet eens verteerd is…….het is een vorm van stapelen. Sommige stoffen kán het lichaam niet eens verteren.

Ja het zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen…..maar dat wil niet zeggen dat ze gezond zijn,
kijk naar 621 wat toegevoegd wordt en mensen niet b.v. een paar chipjes eet maar trek heeft om de hele zak leeg te eten……..

vriendelijke groet, maria.

Wat een interessante kijk hierop, Maria. Kun je ons hier mee over vertellen?

En wat lees ik in de gezondheidsgids 2019?
Het Voedingscentrum zegt: “Niet wetenschappelijk bewezen”
Daar gaan wij weer.
Als de wetenschap het niet kan bewijzen dan kan het niet.
Wij zijn mensen en geen cijfertjes of robots.

Lagavullin, 16 jaar oud, zonder ijs. Met 1 fles red je het van oktober tot maart. Goedkoper dan meeste kuurtjes. Waarde ONVZ, wanneer mogen we de betere malt whisky’s in het vergoedingenpakket verwachten? Het levert de economie veel op.

Hoi E. Moerman, ik kan me voorstellen dat je je (tijdelijk) beter voelt van die whisky, maar ik betwijfel of dat echt gezond is ;-). Groetjes, Sergio

Ben nu 73, maar toen ik vroeger klein was, kreeg ik bij verkoudheid en griep-achtige verschijnselen een paar keer per dag een glas warme, geperste citroen met suiker en dat verdund met water. Zat boordevol goede vitaminen, zei mijn moeder.

Hoi Sjef, hier heb ik nog nooit van gehoord maar het klinkt best lekker. Gebruik je het nog steeds? Groetjes, Sergio

Geen extra kussen onder je hoofd. Maar een kussen onder je matras ter hoogte van je hoofd. Zo voorkom je nekklachten. En lig je comfortabel hoger

Ik heb gelijk een soepkip gehaald, die staat nu in het water zijn krachten aan ‘t afgeven 🙂

Ik mis wel de Tip Echinacea als de R in de maand is… met tabletjes.
En als je dan helaas toch te eerste symptomen van verkoudheid hebt, keelpijn, neusverkouden, hoest…enz.
Boost dan met Echinacea druppels. Super voor je weerstand!!

Hoi Jos! Bedankt voor je tip! Dit is een goede nummer 6 in onze lijst! Samen verslaan we de wintermaanden.

Daar ben ik het helemaal mee eens!!

zo heeft een ieder zijn eigen middeltjes,doe maar wat het beste bij jou past.

Helemaal mee eens, Cor! Wat gebruik jij zelf voor middelen?

ONVZ hou op met dit soort ONZIN.
Verwijs mensen naar http://www.thuisarts.nl
Alle vijf adviezen zijn een broodje aap verhaal.
En zeker nergens wetenschappelijk onderbouwd, daarmee komt het effect niet boven een euromunt opgooien en kop of munt kiezen van te voren. Dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen, wel dat het advies te onderscheiden is van een kwakzalver: Iemand die over jouw zieke rug geld probeert te verdienen.
Dat zijn dus alle zelfhulpmiddelen in de supermarkt.: Die genezen niet.

Er ontbreekt een tip, en wel de belangrijkste! Slik heel veel vitamine C, want die komen wij allemaal tekort in onze huidige voeding. Gelukkig is het een goedkope vitamine, dus kunnen wij er zeker 3 a 4 per dag slikken.

Hoi A. Pronk, té veel vitamine C is natuurlijk ook niet goed ;-). Bij een gezond en gevarieerd voedingspatroon kom je al een heel eind! Groetjes, Sergio

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?