Tips
14
Leestijd
5 min.

Waarom je je goede voornemens nooit haalt (en waarom nu wel)

Meer sporten, gezonder eten, stoppen met roken. Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent: goede voornemens. Hoe komt het dat ze dan toch steeds mislukken? Daar blijkt een vrij simpele reden voor te zijn. Met deze tips ga jij er dit jaar wél in slagen!

Laten we starten met wat pijnlijke feitjes. Onderzoek van ING naar goede voornemens wijst al jaren uit dat 83% van de mensen aan het begin van het jaar denkt dat ze er dit jaar wel in gaan slagen, terwijl ruim 90% (!) daar toch in mislukt. Als het gaat om afvallen, faalt 98%. Hoe komt dat toch? Dat heeft één simpele reden: je maakt je doel niet concreet. Je hebt van tevoren niet goed nagedacht over wat er moet gebeuren om je goede voornemen te halen. Zeg dus niet: ‘ik wil meer sporten’, maar: ‘ik ga elke maandag- en woensdagavond naar de sportschool.’ Monique Lapperre van Mind Food Happiness beaamt dat: ‘Je doel is te ver weg, je voornemen is te groot of je hebt geen idee waar je moet beginnen’, schrijft ze. ‘Je moet dus tastbare resultaten hebben: wát wil je precies bereiken en hoe ga je dat doen? 

Het begint in je brein

Het aanleren van gedrag of gewoontes vindt plaats in de hersenen. Als iets regelmatig wordt herhaald, ontstaan er in je hersenen iets wat we neurale netwerken noemen. Hoe vaker de herhaling plaatsvindt, des te sterker die verbindingen worden en des te makkelijker we het ‘nieuwe’ gedrag vertonen. Volgens filosoof Lammert Kamphuis, auteur van het boek Filosofie voor een weergaloos leven, zijn goede voornemens te verdelen in twee categorieën: voornemens die gericht zijn op het doen of laten van activiteiten (zoals: meer bewegen of niet meer roken) of voornemens die gaan over de manier waarop je naar het leven kijkt (zoals: niet meer oordelen of positiever in het leven staan). Steeds meer mensen blijken voornemens te hebben die gaan over die laatste categorie. 

De keerzijde van goede voornemens

Zo bleek uit het onderzoek van ING naar voornemens in 2019 dat maar liefst 27% van de mensen het voornemen had zich ‘minder druk te maken’. Dat is 1% meer dan het gebruikelijke ‘meer sporten en bewegen (26%) en ‘afvallen (24%). Maar één ding is zeker: goede voornemens maken blijft populair, ondanks daar volgens filosoof Stine Jensen een keerzijde aan zit. In haar programma YES, ik ben! onderzoekt ze het maakbaarheidsideaal en positiviteitsdenken. Daarin vertelt ze dat we leven in een toekomstgerichte cultuur, waardoor we altijd geloven dat er een betere versie van onszelf beschikbaar is en de huidige situatie daardoor nooit genoeg is. Haar tip: verzoen met het verleden en ben niet steeds continu bezig met wat er beter kan, waardoor er ruimte komt voor reflectie en stilstand. 

Begin in september

Moeten we dan stoppen met goede voornemens doen? Nee, zegt de Happinez. Maar januari schijnt er gewoon geen goede maand voor te zijn. De beste maand om je goede voornemens te starten is in september. Dan voelt het namelijk minder ‘verplicht’ om aan een goed voornemen te beginnen dan in januari, omdat het meer vanzelf gaat. Net na de zomervakantie start er letterlijk en figuurlijk een nieuw seizoen: het nieuwe school- of studiejaar begint, je pakt je werk weer op, er ligt een ontspannen zomer achter je. Je hebt weer frisse energie en dat is nodig om gedragsverandering teweeg te brengen. 

Kortom: door je voornemen concreet te maken zorg je dat je je goede voornemen wél haalt. Wat zijn nog meer tips die je hierbij gaan helpen? Wij verzamelden de 9 beste adviezen, van eeuwenoude filosofen tot hedendaagse bloggers.

Tip 1: Schrijf op

Volgens Epictetus, een Griekse filosoof, is het niet zozeer de situatie waar we in zitten die we anders willen, maar hoe we over die situatie oordelen. Volgens hem moet je dus, voordat je je gedrag gaat veranderen, je gedachte over je gedrag veranderen. Hij pleitte daarom ook voor het bijhouden van een dagboek (of in een app), waarin je het proces bijhoudt. Schrijf ook de gedachten op die je dag gehinderd hebben. Waar heb je mentaal veel tijd en energie ingestoken die je misschien hebben afgeleid van je doel?

Tip 2: Denk na over wat-als-situaties

Je staat nét op het punt om je sporttas te pakken en dan begint het keihard te regenen. Wat doe je dan? Denk vooraf na over wat-als-situaties. Je hebt je voorgenomen om af te vallen, dus denk na over wat je doet als je ineens trek krijgt in iets lekkers. Of je iets krijgt aangeboden op een verjaardag. Als je een blessure krijgt, je op vakantie gaat, je ziek wordt, je het druk krijgt op je werk… afijn, je begrijpt het.

Tip 3: Blijf realistisch

Maak geen onrealistische doelen. Stel, je hebt maat 42. De kans is klein dat je eind van het jaar in maatje 36 rondloopt. Mik dus op één of desnoods twee maten slanker. 

Tip 4: Maak je doel positief

Goede voornemens moeten positief en constructief zijn, in plaats van negatief en vaag. Dus in plaats van ‘10 kilo afvallen’, zeg je dat je ‘goed voor je lichaam gaat zorgen’ (om het vervolgens concreet te maken). Je gezondheid is immers veel meer waard dan slank zijn, toch? 

Tip 5: Werk in kleine stapjes

De kans is groot dat er tientallen stappen je te binnen schieten. Schrijf ze op en voer ze stap voor stap uit. Het maakt niet uit hoeveel het er zijn, als je uiteindelijk maar je doel bereikt. Hoe meer stappen, hoe makkelijker je het voor jezelf maakt. Ben je van koers geraakt gedurende het jaar? Ga dan weer een stapje terug om weer op koers te komen.

Tip 6: Zoek steun

Om goede voornemens vol te kunnen houden, kan het helpen om een voorbeeld aan te nemen aan de mensen die in de praktijk brengen wat jij wil bereiken. Kijk liever niet op Instagram (filters zijn niet de werkelijkheid), maar kijk liever concrete YouTube-video’s of lees blogs die stap-voor-stap vertellen hoe het moet. Deze mensen kunnen niet alleen een inspiratiebron, maar ook een gids voor je zijn! Zoek ook steun bij mensen die je kent en vraag of zij je kunnen helpen bij een staat van verleiding. 

Tip 7: Is dit wat je echt wil? 

Goede voornemens gaan, volgens filosoof Plutarchus, over de vraag wie we willen zijn. Hoe je daarachter komt? Door jezelf de vraag te stellen: wat zou ik willen doen als dit het laatste jaar van mijn leven was? Pas dán kom je erachter wat je echt belangrijk vindt in het leven. Zou je dat laatste jaar écht in de sportschool doorbrengen, of zou je liever willen reizen? Bedenk ook: achter elke slechte gewoonte zit iets anders verscholen. Je gaat bijvoorbeeld roken omdat je een bepaalde pijn wilt ontvluchten. Ontdek welke diepere behoefte er schuilgaat achter een gewoonte als roken en vul die op met een gezonder alternatief.

Tip 8: Kies een beloning

Alsmaar zwoegen in de sportschool met als beloning een goed lichaam aan het einde van het jaar, is nog veel te ver weg. Beloon jezelf dus af en toe met iets dat je écht heel lekker vindt. Dus: als je deze week drie keer naar de sportschool gaat, mag je dit weekend genieten van je guilty pleasure. Op die manier zorg je dat je erbij blijft met je aandacht en ook doorzet.

Tip 9: Verandering kost tijd 

Goed gedrag is iets wat we kunnen trainen, als we Aristoteles mogen geloven. Net als een spier of een conditie. Verandering kost tijd! 

Reacties (14)

We gsan het in praktijk brengen voel me gemotiveerder dan ooit

Ik geef al dertig jaar kookles aan ouderen,de oudste is pas 90jaar geworden en blaakt van gezondheid .Goed eten en veel gezelligheid is ons motto.
Groeten pgwjansse @hotmail.com

Fijn, Geja! Ik hoop dat het goed gaat, tot dusver 🙂 Groetjes, Vicky (auteur)

Stimuleren jullie sporten ook door dit te vergoeden?

Betere gezondheid minder kosten.

Complete flauwekul. Autonomie, afkomst, omgeving en kans, worden niet eens genoemd.

Ik verwacht van een zorgverzekeraar een hoger niveau dan bs ‘tips’ uit de Marie Claire of de Linda.

Hoi Serge, wat jammer dat je er zo over denkt. Ik ben benieuwd wat je precies bedoelt met autonomie, afkomst, omgeving en kans. Feedback is altijd welkom! En waar zie jij staan dat de tips uit de Marie-Claire of LINDA komen? Hoor graag van je! Groet, Vicky (auteur)

Wat een zeldzaam dom verhaal.
Alleen al te denken, dat je leven maakbaar is. Kijk in het rond, speur de geschiedenis na en vertel het mij. Alle idiote goede voornemens, die hier genoemd worden hebben het over uitingen van mislukte leefwijzen. Te dik, te stijf, te mager, ongezond eten, onregelmatig slapen enzovoort. Uit de band springen? Waarom zit je in een band? Heb je jezelf verlaagd tot het niveau van kuddedier?
Űberhaubt tot dier verlaagd, omdat we daar zogenaamd een toevallig produkt van zouden zijn? Is een mens niet geboren met een geweten met kennis van goed en kwaad, die daar verantwoordelijk mee dient om te gaan? Een dier handelt volgens instinct, maar een mens heeft kennis van liefde en geluk,
die niet te koop zijn met geld en zeker niet gekocht kunnen worden.
Daar mankeert het aan. Nee niet volmaaktheid, maar ik weet in wie ik geloof en ik weet dat mijn leven een doel heeft, zeker ook na dit aardse bestaan. En het mooie is, dat ik niemand kan en zal verplichten, om dat na te volgen, maar weet wel dat het onbetaalbaar is. De meeste ziekten ontstaan in de geest van de mens en wie even serieus rondkijkt, kan dat niet ontkennen. Laat mij dit dan allemaal mogen deponeren tegenover, dat wat in dit artikel allemaal wordt beweerd. U mag het onzin vinden, het is uw goede recht. Laat mij de overtuiging, dat uw oprechte streven, tot niets zal leiden. Immers uw soort adviezen horen we al vele jaren, maar de mensheid wordt steeds ongelukkiger, zo lijkt het wel.
Gaarne uw reactie

Hoi Henny, bedankt voor het delen van je mening. Veel mensen zullen het eens met je eens zijn. Er zijn ook mensen die wel degelijk iets hebben aan de bovenstaande tips. Iedereen haalt er natuurlijk iets anders uit. En feedback is altijd welkom, waarvoor dank. Groetjes, Vicky (auteur)

Ik ben al een paar maanden met verschillende doelen bezig. En wat hierboven staat klopt! Het gaat nog steeds goed en ik zag nog een mooie waardevolle tip! Dank jullie. Zet ‘m op. We kunnen het!

Klinkt goed, Dace! Hoop dat het tot nu toe goed gaat met je voornemens! Groetjes, Vicky

Ik ben bijna 40 kilo afgevallen bij NewFysic geweldig.
Tuurlijk mijn eet verslaving afleren .
Nu aan het sporten voor een betere conditie en alle rimpels.
Ik ben 72 jaar dus ik blijf mijn best doen.

Wauw, wat goed Lenie! Ga zo door!

Links naar ING en Happinez? Is dit de verpopularisering van een zorgverzekeraar, opdat wij allen met ING zaken gaan doen en onze visies en meningen onderbouwen met argumenten uit Happinez? Ik moet even rondje in de natuur gaan lopen om bij te komen. Zal er nog op terugkomen of dat ook helpt.

Hoi L. Remmers,

Wees gerust, dat is een aanname die niet klopt 🙂 Jammer dat het artikel niets voor je heeft gedaan. Voor sommigen hebben de tips wel degelijk baat! Maar toch bedankt voor je feedback. Ik ben benieuwd of je rondje natuur je goed heeft gedaan.

Groetjes, Vicky (auteur)

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?